I de store verkstedshallene hos Frydenbø bilsenter på Minde er det lyst og trivelig. Piskregnet på de store verkstedsvinduene blander seg med fyrrige salsarytmer fra en gammel transistorradio i et hjørne.

Huiiit! Huiiit! Huiiit! Huiiit! Bilmekaniker Bjarte Hovland (22) fester vinterdekk på en splitterny, sølvgrå Volvo T5 convertible. Rundt ham står en bøling niendeklassinger. Sammen med lærer Åse Bergmann er de 30 fanafjortisene på bedriftsbesøk for å oppleve bilmekanikeryrket i praksis.

— Jeg har alltid visst at jeg ville bli bilmekaniker. Det er et godt yrkesvalg med mange muligheter - ikke bare i bilverksteder som dette, men også offshore, sier Bjarte og dukker ned i motoren.

— Jeg kunne faktisk tenke meg å bli bilmekaniker. Kanskje. Er det vanskelig, spør Philip Kvamme (14) fra Slåtthaug.

— Nei, det er det som er så kjekt. To år på skolen og to år som lærling, så er du der. Men det er mye å velge blant også innen bilmekanikk, og jeg anbefaler absolutt å ta fagbrevet. Tar du et sikkerhetskurs i tillegg, er du også klar for offshore, forklarer den unge fagmannen.

Trenger flere bedrifter

Gjennom «Ka vil du bli når du blir stor?»-prosjektet skal elever i 9. klassetrinn møte yrkeslivet på en realistisk og konkret måte. Men ikke all får prøve seg.

— Nei, elevene må melde seg på til det yrket og den arbeidsplassen de kan tenke seg å få vite mer om, sier initiativtaker og Slåtthaug-lærer Aase Bergmann.

Fra den spede begynnelse i 2002 har hun sørget for at mange ungdomsskoleelever i Fana har fått prøve seg. Prosjektet er svært populært og har flere søkere enn de har plasser å tilby.

— Foreløpig har vi inngått en treårig partnerskapsavtale med tyve bedrifter. Men vi skulle svært gjerne ha knyttet til oss enda flere bedrifter, det er bare å ta kontakt, sier lærer Bergmann.

Mange spørsmål

En Volvo V70 henger høyt på bukken. Under flere tonn bildippedutter grisler bilmekaniker Kjell Løtveit (55) og bilmekanikerlærling Robert Haug (22) med ene styrearmen, der foringen skal skiftes.

— Hvorfor bruker du ikke hydraulikkverktøy når du skal inni der? spør en tydelig mekanikkinteressert pode.

— Det er viktig å bruke riktig verktøy til riktig jobb. Her må vi være forsiktige så vi ikke ødelegger gjengene, og da er det best med mekanisk verktøy, forklarer Løtveit.

De unge elevene følger interessert med, bøyer seg og kikker innunder bilen.

— Kor mange sylindere har 'an?

— Kan du se ka så e' feilen sånn med én gang, eller?

— Vet du alltid ka du ska' gjøre når nåkke e' gått i stykker?

Spørsmålene er mange, og erfarne Løtveit svarer så godt han kan.

— Bilmekanikeryrket er trivelig å holde på med, spesielt hvis man er interessert i biler, he he, sier han og skrur på plass foringen med nennsom hånd.

— Se så! sier han og fortsetter til neste bil, der coylen skal skiftes.

— Økt spenning gjør at det tennes en gnist i coylen her, som så sendes videre til tennpluggen, forklarer han med så stor selvfølgelighet at både lærer og elever lar seg imponere.

Trolig var det minst et par-tre kommende bilmekanikere som forlot Frydenbø på Minde forleden ...

SLITEN NÅ: Preben Høgi (14, bakerst) og Erik Rønnestad (snart 14) fra Hop skole har funnet seg en hvileplett hvorfra de kan følge med på når bilmekanikerlærling John H. Haugland (19) skifter coylen.
Sævig, Rune
INSPIRERENDE: Bilmekaniker Kjell Løtveit (55) og bilmekanikerlærling Robert Haug (22) viser (fra venstre) fjortisene Jakob Andreas Austrheim, Severin Hauge, Magnus Holm, Øystein Aadland og Solveig Ingebrigtsen hvordan foringen i en bærearm skal skiftes.
Sævig, Rune