MAJ-BRITT DAHL

maj.dahl@bt.no

Vi er på rappe— og skriveverksted på Garnes ungdomsskule. Det er selve finalen, gutter og jenter i 9. klasse fremfører sine første musikalske og litterære verk - ever! Gymsalen er mørklagt, scenen er lyssatt, rapperen Skranglebein, DJ og Breaker er på plass, og wow!!! nå skjer det. Sinnssyyyykt!

«Yo, Per, du e så sexy Du e så sexy Yo, Per, du e så skjønn Som en sukkersøt bønn»

Evelynn Kjenner og Caroline Hammersland gir alt. Teksten er en hyllest til kursleder; tanker og følelser som - tja - kommer rett fra hjertet. Eller ordene er en drøm. Eller de er bare noe de torte - wææææ! Eller kanskje teksten bare ble sånn:

«Yo, Per Vettu ka eg ser? Du har smekken din åpen, .....»

Resten av teksten lar vi bli igjen i gymsalen på Garnes.

Yo, man!

Etterpå er det med skrekkblandet fryd de møter resten av flokken.

— Jeg har aldri sunget på scenen før, bare danset. Det var kjempegøy, åh! hviner Evelynn.

Jentene gruet seg for fremføringen, men så sa Skranglebein og kompisene at det bare var gøy, så da så.

Trygve Olav Sørhaug og Gabriel Nepstad har sirklet seg inn mot den store verden:

«USA ... Bomber alt de kan, USA ... Går i krig med alle land! U S A!!»

— Vi skrev en annen rap om USA og Bush først. Den ble for vulgær. Vi kunne fremført den, men det ville vært litt teit, sier Gabriel.

— Lærerne skal holde seg litt på siden, men vi luket vekk det groveste før fremføringen, innrømmer lærer Kristin Hope.

Stemningen i gymsalen er helt konge. Elevene i 8. og 10. klasse står stille og lytter under fremføringen av rappene. De prøver å få med seg teksten, det er jo det dette egentlig handler om, ikke sant. Men så er det tid for brøl og pip og veivende armer. På rappevis, selvfølgelig.

Yo, man!

Statlig regi

Rappe- og skriveverkstedet er et av tiltakene for å utvikle lesegleden og -ferdigheten hos barn og unge. Prosjektet heter «Gi rom for lesing» og er i regi av Utdannings- og forskningsdepartementet.

Bergen har denne måneden besøk av rapperen Per Olav Hoff Mydske alias Skranglebein og kompisene hans. De kurser ungdom på Garnes, Nattland, Marikollen, Kyrkjekrinsen, Ortun og Breimyra. Gutta kommer tre ganger med en ukes mellomrom. Elevene lærer å telle takter, finne punchlines og får tips til hva de kan skrive om. Metaforer, rim, rytme og ordspill er sentralt. Hiphophistorikk og kultur står også på programmet. Den siste dagen er det øving og konsert.

— Mange har lyst til å rappe, men de tror de må ha vokst opp i getto i New York eller London for å lage interessante tekster. Det viktige er at folk rapper om ting de har opplevd. Vi ønsker at de skal være stolte og se på seg selv som en original «character», sier Per.

Bok, bøker, bøkene

Han forteller at han leste mye som «kid», men at han falt av lasset i flere år. Tilfeldigheter gjorde at han fant tilbake til bøkene.

— Jeg bodde et år i USA som 17-åring, og på skolen måtte vi lese en time hver dag i en bok. Da var det gjort.

Per mener likevel det er naivt å tro at alle vil lese bøker etter rappekurset, men noen vil nok bli inspirert.

— Vil du drive seriøst med rap, så leser du bøker, sier Per.

Sånn er det bare.

Det er første gang Bergen prøver rappeverkstedet.

— Vi har fått mye skryt fra de seks skolene, så vi vil vurdere om andre også skal få tilbudet, sier Monica Håkansson, konsulent i oppvekstavdelingen i Bergen kommune.

Det koker

Etter at 9. klassingene har rappet salen i senk, slår kurslederne til med noen numre. Det koker foran scenen, og selv de i ribbeveggene og bak i alkoven med turnapparater rører litt på kroppen.

— Greia er at vi begynner å bli venner med dere, sier Per Skranglebein og får hele salen med på refrenget «Alle her i dag er mine gode venner».

Så blir det varianter som at alle på scenen og alle lærerne er «mine gode venner». Alle hiphop-veiver med armene og stemningen er stor. Det tett omslyngete kjæresteparet løsner grepet et øyeblikk for å delta i den kollektive rusen som løfter taket i gymsalen.

Og så er det tid for autografer.

Yo, man!