Så dårlig følte han seg etter handelen, at han skrev brev til sportbutikken Erling Fardal i Sogndal og sendte femtilappen tilbake.

— Utrolig artig og litt merkelig, sier ekspeditør Mathilde Fardal til Sogn Avis.

Hun husker godt mannen som prutet for å få en fiskekniv litt billigere. Ifølge Fardal var han høflig og prutet på en fin måte.

Knivkunden har likevel slitt med dårlig samvittighet, viser brevet til butikken.

”Jeg ble ekspedert av en vennlig og imøtekommende voksen dame. Jeg tillot meg å prute på prisen på kniven, og kjøpte kniven minus smilerabatt, kr. 50,- av listeprisen,” skriver kunden i brevet, ifølge Sogn Avis.

”Jeg har hatt det vondt av at jeg prutet, og sender vedlagt kl. 50,-,” skriver han videre i brevet, som er signert ”en ydmyk kunde”.

Ekspeditør Fardal synes ikke kunden har noe å skamme seg for.

— Hadde jeg visst hvem han var, så skulle han fått femtilappen i retur, sier hun til avisen.

TAR DET MED ET SMIL: Ekspeditør Mathilde Fardal sier til Sogn Avis i dag at pruteren ikke har noen grunn til å ha dårlig samvittighet for prutingen. FAKSIMILE: SOGN AVIS