Hilde Sandvik

Det var midt i elgjakten. Yngve Niklasson fra Strömstad, nordisk produsent av Wunderbaum — rånerens beste parfyme og Harryenes sikreste kjennemerke, var i jaktform. Han plukket frem et brett med doftgran. Dyppet det i syntetisk urin, satte seg i godstolen ute på et jorde og lokket på elg med geværet på fanget. Det var da den kom, en brunstig hann, brasende som en uttørstet nordmenn over Svinesundbroen en skjærtorsdag.

— I kikkertsiktet så jeg bare horn, sier Niklasson til BT.

Elgen vred siden til. Niklasson fikk opp geværet og skjøt.

Siden har det ikke luktet urin av wunderbaum, bare syntetisk skog, vanilje eller eksotiske frukter.

Daniel blir Graniel

Men det var skogsfrisk som først snek seg inn i Yngve Niklassons nesebor og dannet grunnlaget for et svensk lukt-dynasti. Det er over førti år siden. Den 25 år gamle Yngve Niklasson sto ved en bensinpumpe på farens Caltex-stasjon like utenfor Strömstad og fingret med en grønn pappgran han hadde fått av en handelsreisende i biltilbehør.

«Jag tyckte det verkade...tja, fiffigt på nåt vis», sa han til den svenske avisen Expressen mange år senere.

Yngve Niklasson ble skandinavisk lisensprodusent av wunderbaum i 1965. Siden skulle han uttale at en gran rundt halsen er det eneste en virkelig kar trenger. Selv brukte han heller aldri deodorant og trengte aldri å avertere. Salgskurven steg til værs sammen med odøren.

For to år siden overlot keiseren av Wunderbaum styringen av forretningen til de tre barna, Carina, Jeanette og Daniel. Yngstegutt fikk sjefsstolen i den skittengule fabrikken i Prästängvägen - for en stab der det bare har vært en nyansettelse på over tjue år.

— De kalte meg Graniel på skolen, sier tjueni-åringen og gliser som en godslig tomtegubbe med lommene fulle av godis.

Gran på moten

Fra produksjonshallen, som voktes som Forsvarets overkommando, produseres hvert år tre millioner filtgrantrær. De impregneres med tung, syntetisk parfyme og spres ut over Skandinavia, Estland og Latvia. Over en halv millioner tre havner i Norge. Der i alle fall én har havnet i en NRK-bil.

P3 meldte i sist uke at Wunderbaum er tilbake i motebildet. Redaksjonen i Pullover har alt investert i en gran.

I Notodden har wunderbaum-hamstrende rånere satt i gang underskriftsaksjon for å få lov til kjøre formålsløst i Storgata slik de alltid har gjort.

Til og med det offisielle Norge har skjønt betydningen av rånekulturen. 9. mai åpner Norsk Vegmuseum i Lillehammer dørene for en ekte råneutstilling. Flammelakkerte biler med leopardmønstret setetrekk, blankpolerte spoilere, terninger - og wunderbaum.

— Ellers er det nok ganske mange biler med wunderbaum i Halden, sier Daniel Niklasson.

— Vi fikk vi besøk av en haldenser her en gang. Han hadde 1200 wunderbaum hengende i en kjøtt-krok i bilen. En annen fortalte at han hadde sin skog med 400 tre festet til en sugekopp i frontvinduet slik at de kunne fjernes fort om politiet kom. De skygget for utsikten.

Forretningsidé

Det er snart tjue år siden far Yngve en iskald vinterdag kom over en falsk Wunderbaum i Göteborg. En eksakt kopi, men tynn som et papir, made in Taiwan . Han kjøpte hele partiet på 30.000 trær og ga seg til å brenne dem i en tønne bak fabrikken. Det tok flere dager med kjemisk krigføring.

— Det luktet hemskt, påstår han i dag.

Men kanskje ikke så ille som doftgran dyppet i urin. I det samme elgen falt den jaktdagen for ti år siden, slo det ned i Yngve Niklasson at han hadde forretningsidé: Wunderbaum som elglokker.

Den iherdige svensken tok kontakt med moderfabrikken i USA, men fikk et bestemt nei.

— Her produserer vi bare air - fresheners ! beordret sjefen.

Om norrbaggarne på vei sør-vestover fra Svinesund kjører etter lukten, påstås det derfor å være godlukt.

STRÖMSTAD-RAGGAR 2: Ingmar Carlsson jobber på norske Herskedal fisk, 200 meter fra Wunderbaum-fabrikken. Et sted midt mellom krysses wunder-lukt med harsk sild. Carlsson hadde 400 Wunderbaum i sin Volvo 740 fra '85. Måtte holde dem til side som en gardin hver gang han skulle ta høyresving. - Ble litt hes i stemmen av lukten med en gang, sier han. I denne bilen har han bare en.<p/> HÅVARD BJELLAND (foto)