Warloe synes det var greit å kuppe Oslo og vise at det er større takhøyde i Bergen enn i hovedstaden.

– Vi har et mer åpent kunstsyn i Bergen enn i Oslo, sier han. Høyrebyråden har full støtte fra både byrådslederen og de to andre partiene i Byrådet i støtten til prosjektet.

– Jeg har inntrykk av at de synes det er sprekt og utradisjonelt, sier han.

Warloe ser for seg at portrettet blir montert Rådhusets kortvegg. Der er ikke vinduer, og bildet kan lett forankres i rekkverket på balkongen på toppen av bygningen. Han understreker at han kun kjenner kunstprosjektet fra omtale i Dagsavisen, og at han ennå ikke har vært i kontakt med kunstneren. Han vet ikke om det lar seg gjøre å gjennomføre prosjektet i Bergen.

Picasso, ikke Stalin

Kunstneren Lene Berg står bak kunstprosjektet, som har vakt strid i Oslo. Hun vil henge opp Picassos portrett av Josef Stalin i gigantversjon på Folketeaterbygningen på Youngstorget. Portrettet skulle flankeres av fotografiske portretter av Stalin og Pablo Picasso.

– Dette er først og fremst et Picasso-prosjekt. Det handler ikke om Stalin, sier kurator for utstillingen, Kristine Jærn Pilgaard, og legger til at det også tar opp spørsmål som berører sammenhengen mellom kunst og politikk.

Hun stiller seg positiv til å vise prosjektet i Bergen, men har ikke vært i kontakt med Henning Warloe. Etter at saken ble kjent i pressen, skal kuratoren i nye møter med eierne av Folketeaterbygningen. Hun må også avklare med Henie Onstad Kunstsenter, som skal vise utstillingen senere, om hva som skal skje videre.

Én dag ble for mye

Portrettene er en del av en større utstilling som også omfatter video og bokutgivelse. Bildene skulle henge utenpå Folketeaterbygningen én dag – 5. mars, samme dag som utstillingen åpner på utestedet Stratos. Det er også Stalins dødsdag.

Picasso tegnet portrettet av Stalin til en nekrolog, som ble skrevet til et fransk magasin, da den sovjetiske diktatoren døde. Tegningen vakte debatt allerede den gang.

Huseieren, Youngstorget Eiendom, sa ja til prosjektet i fjor høst, men satte foten ned for noen uker siden. Da ble Pilgaard informert om at det ikke ble noe av. I forrige uke kunne Dagsavisen avsløre at det var Arbeiderpartiets sekretær, Martin Kolberg, som har stoppet kunstprosjektet. Han begrunnet det med at Arbeiderpartiet, som den største leietakeren i Folketeaterbygningen, har rett til å mene noe om hvordan sosialdemokratenes bastion blir fremstilt.

«Sensur»

Kolberg får støtte fra Høyres Erling Lae. Han mener at huseieren selv må få bestemme hva som skal henge utenpå fasaden. Et synspunkt Henning Warloe har forståelse for. Han nøler likevel ikke med å kalle det som har skjedd på Youngstorget for sensur av et kunstnerisk uttrykk.

– Det er en form for sensur vi ikke vil ha i Bergen, sier han. Selv er han ikke redd for at Rådhuset skal assosieres med Stalin.

– Bildet fremstiller ikke Stalin på en positiv måte. Det er ingen hyllest til diktatoren. Og hva passer bedre enn å vise et Picasso-prosjekt hovedstaden ikke vil ha, samtidig som vi har den store Picasso-utstillingen i Stenersen, rett overfor Rådhuset. Det er supert, sier han. I stedet for å nekte visning, vil Warloe heller benytte anledningen til å rette søkelyset mot Stalin.

Han har fulgt med i debatten etter at Aftenposten påviste at skoleelever ikke vet hvem Mao, Stalin og Hitler var. Han vil heller arrangere et seminar som kan belyse Stalin, og grusomhetene han sto bak, på diktatorens dødsdag.

FOR STERKT: Om fem uker kan Rådhuset i Bergen bli slik BTs montasje viser. Lene Bergs kunstprosjekt handler om kunst og politikk. Kulturbyråd Henning Warloe kan ikke huske at rådhusveggen har vært brukt på lignende måte tidligere. (Fotomontasje)
Amundsen, Paul S.