Byråd for kultur, næring og idrett, Henning Warloe (H), reagerer på måten Brann og markedssjef Kristian Jæger har håndtert kritikken mot annonsen for den nye Brann-boken.

Les også: Brann beklager ikke annonsen

På Brann.no verserte reklamen for boken, med teksten "Vil du lese om grisebønder og homser i Trøndelag eller ekte mannfolk i Bergen?", med referanse til Anne B. Ragdes bokserie «Berlinerpoplene», «Eremittkrepsene» og «Ligge i grønne enger».

Reklamen er ikke lenger på brann.no, men det er i følge Jæger på grunn av rullering i annonsene.

Homofile ikke ekte mannfolk?

Det fikk prosjektleder Håvard Øvregård i prosjektet «Med idretten mot homohets», som er et samarbeid mellom Norges Idrettsforbund, Norsk Folkehjelp og Landsforeningen for lesbiske og homofil frigjøring (LLH) til å reagere. Han mente annonsen antydet at homofile ikke er ekte mannfolk.

— Det er skremmende at markedssjefen ikke ser problematikken, sa han til bt.no.

Markedssjef Jæger viste til Ragdes bøker og ville ikke beklage at det ble oppfattet som homohets.

Warloe på sin side, støtter Øvregård fullt og holdent.

Støtter ikke Brann

— Vi kan ikke akseptere at de tar til orde for en slik holdning. Det kan godt være det var ment humoristisk, men jeg synes rett og slett det er under beltestedet. Hvis dette er humoristisk er det på et så lavt nivå at Brann bør holde seg for gode for det, sier Warloe til bt.no.

Han viser til at kommunen i høst vedtok en holdningsparagraf i bystyret, som vedtok at kommunen skal ha en bevisst holdning og ta avstand til diskriminering av homofile.

— Hvis jeg skal etterleve planen til bytstyret, må vi ta et initiativ i forhold til Brann. De må se at de er en viktig opinionsleder i Bergen. Med dette skitner de til merkevaren sin, sier Warloe.

Byråden mener det bare er en ting å gjøre for sportsklubben.

- Bare en ting å gjøre

— Når annonsen blir oppfattet slik, bør de gjøre et kjapt tilbaketog. Her bør de gjøre kort prosess, fjerne annonsen og beklage at den har vært ute, sier han.

Hvis ikke vil det altså bli aktuelt for byråden selv å ta kontakt med Brann for å få dem til å ta avstand til den holdningen enkelte mener annonsen representerer.

— Brann får avgjøre dette i ledelsen selv. Men her er det fremdeles mulig for både sportsdirektør og styreleder til å reparere skaden, anmoder Warloe.

Annonsen var også ute på bt.no sine fotballsider men ble fjernet etter at ansvarlig redaktør Einar Hålien ble gjort oppmerksom på den .

Er du enig med Warloe? Må Brann legge seg flat eller har de tatt riktig standpunkt fra første stund? Kommenter saken i feltet under!

EN TING Å GJØRE: - Her er det bare en ting å gjøre: å legge seg flat, sier byråd Henning Warloe. Han vurderer å ta kontakt med Brann selv, om de ikke tar avstand til innholdet i annonsen.
Odd Mehus
HOMOHETS: Slik så annonsen ut, som inntil i dag lå ute både på brann.no og bt.no. Byråden vil at Brann skal beklage annonsen.
Faksimile Brann.no