Det er et EU-direktiv som gjør at makshastigheten for over 100.000 kjøretøyer fra nyttår blir redusert til 90 eller 100 km/t.

— Det vil forhindre at tunge kjøretøyer eksempelvis raser over Hardangervidda i 140 kilometer i timen. Tunge kjøretøyer er en trussel i trafikkbildet, sier Reidar Svendsen, fagleder for kjøretøyteknikk i Statens vegvesen.

Blandet mottakelse

Veimyndighetene har nylig sendt ut et høringsskriv med EU-direktivet. Mottakelsen er blandet. Direktør Leiv A. Ellevset i Trygg Trafikk sier dette vil styrke trafikksikkerheten.

Også Gunnar Apeland, administrerende direktør i Norsk lastebileierforbund, mener at forslaget er forståelig og akseptabelt. For konkurransen i transportnæringen, er det positivt at alle kjøretøyer får samme begrensning, påpeker Apeland overfor Aftenposten.

President Sven Kvia jr. i Norges Bilbransjeforbund har lite sans for fartssperrer.

— Disse kostnadene burde bileiere slippe. Det kan være direkte livsfarlig å frata sjåførene muligheten til å akselerere i nødstilfeller.

Også privatbiler?

Samferdselsminister Torild Skogsholm sier til Aftenposten at hun vi drøfte om fartssperrer bør monteres også i ordinære privatbiler.

— Dette er et tema jeg kan tenke meg å drøfte med ulike instanser, eksempelvis politi og Trygg Trafikk, sier Skogsholm. Hun legger ikke skjul på at det er argumenter for og imot en slik ordning.

— I den grad man har behov for forbikjøring, kan en fartssperre være et problem. Bortsett fra det, kan det være en idé man bør diskutere, sier Skogsholm.