Hege Teigland (47) fra Åsane følte at en drøm gikk i oppfyllelse da hun mandag ble oppringt med beskjed om at hun hadde vunnet et opphold på et Radisson-hotell til en verdi av 25.000 kroner.

Som alenemor og student med en presset økonomi, var gleden ekstra stor over telefonen om den flotte premien. Teigland tar videreutdanning i psykisk helsearbeid ved Høgskolen i Bergen.

— Jeg ble veldig glad, det var jo helt fantastisk! Som student og aleneforsørger for to barn hadde det vært fantastisk å få et hotellopphold. Ferier er ikke dagligdags for oss, forteller Teigland.

Men gleden ble kortvarig.

Måtte ha «make»

Kvinnen som presenterte seg som representant for Radisson-kjeden, sa at Hege og maken bare kunne velge seg et Radisson-hotell på Dubai, Tenerife eller Malta og få 90 prosent av oppholdet dekket, forteller Teigland.

— Men da jeg forklarte at jeg ikke hadde noen make, sa kvinnen at jeg ikke kunne få premien likevel.

— Tuller du? spurte jeg.

Kvinnen gjentok at premien kun var for gifte par og registrerte samboere. Det var bare slik reglene var, fikk Teigland høre.

— Først ble jeg paff, deretter sint, sier Teigland opprørt.

Hun ba om å få snakke med sjefen, som gjentok det samme. Enslige kunne ikke få premien, da måtte hun være gift eller samboer.

— Jeg føler meg diskriminert. Det er horribelt at jeg skal være ekskludert fra en hotellpremie fordi jeg ikke har en mann, sier Teigland.

- Ikke våre regler

Det var bergensbaserte bedriften Jahn og Graham Invest AS som ringte Teigland. Dette har samme eiere som Sydhotell AS.

Ifølge Jahn og Graham Invest, ble Teigland fratatt premien fordi det kom frem at hun var enslig.

— Det stemmer det hun forteller, men vanligvis spør vi først om sivilstand før vi informerer om premien, så her ble det gjort en feil fra vår side, sier Simen Graham.

HORRIBELT:- Det er horribelt at jeg skal være ekskludert fra en hotellpremie fordi jeg ikke har en mann, sier Teigland.
TORUNN BRÅNÅ

— Det er beklagelig for henne at hun ikke får premien, men det er ikke vi som lager reglene, sier han til bt.no.- Vi er ett callsenter som har avtaler med to ulike resorts, som igjen samarbeider med Radisson på de aktuelle stedene. Deres vilkår er at det må være par som reiser, og det er veldig beklagelig at det ikke ble opplyst om dette umiddelbart, sier Stig Simonsen Jahn, daglig leder i Jahn & Graham Invest AS.

- Men hvorfor sa dere at dere ringer på vegne av Radisson?

— Det er en feil som selger gjorde. De har fått streng beskjed om å fortelle at de ringer fra Sydhotell. De eneste gangene Radisson nevnes i samtalen er når hotellene presenteres, sier Simonsen Jahn.

— Vi viser selvfølgelig den dypeste sympati for personen som har opplevd denne glippen i våre systemer. Vi skal gjøre det vi kan for å gjøre det godt igjen, ved å tilby denne kunden en kompensasjon.

- Villedende

Forbrukerombudet er ikke imponert over behandlingen av Teigland.

— Når det gjelder konkurranser som markedsføring, der det er viktige forutsetninger for premien, må dette komme tydelig frem, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Han sier det vil være villedende hvis det ikke står klart og tydelig i konkurransereglene at premien kun gjelder for ektepar og registrerte samboere.

— Dersom man først får vite at man har vunnet en premie og så trekker den tilbake, er dette i beste fall villedende markedsføringsmetode, sier han.

Han viser til Markedsføringsloven paragraf 8 om «villedende utelatelse».

— Man kan ikke i utgangspunktet si at reklame er bindende, men i tilfeller der du blir lovet en premie eller annen ytelse, må man se annerledes på det. Da minner det mer om at man har inngått en avtale man ikke bare kan trekke seg fra, sier Gjedrem.

— Det høres ikke ut som en spesielt god markedsføring. Dette dreier seg ikke bare om markedsføringsloven, men også om service og folkeskikk, sier seksjonssjefen.

- Ukjent for oss

Da bt.no kontaktet Radisson Blu fredag formiddag, hadde de verken hørt om firmaet eller avtalen.

— Vi kjenner ikke til dette selskapet, sier Norden-direktør Christian Gartmann.

Direktør for Radission Blu Hotell Norge i Bergen kjenner heller ikke bergensfirmaet eller avtalen.

— Vi har ingen avtaler med dette selskapet, sier Per Paulsen til bt.no.

- Svært uheldig

Fredag ettermiddag får Paulsen vite fra hovedkontoret at hotellkjeden har mottatt seks klager på under ett døgn fra kunder som er blitt kontaktet av firmaet Jahn & Graham Invest AS.

Kundene mottar en rekke «merkelige» spørsmål, men svarer man «korrekt» på disse, blir man lovet én ukes opphold for to voksne og to barn på hotellene til Radisson Blu.

— Avtalen de henviser til helt ukjent for vår kjede. Vi har sentralt sendt ut en advarsel om dette og vil selvfølgelig følge opp saken videre. Vi synes det er svært uheldig at Radisson Blu blir brukt i denne sammenhengen, sier Paulsen.

Direktøren er opprørt over metodene til Jahn og Graham Invest AS.

— De har ingen avtale med oss. Dette er helt klart et firma som opererer langt utenfor hva de har lov til, sier Paulsen.

Etter at denne saken ble lagt ut på bt.no mottok Teigland en hyggelig telefon fra Sydhotell. Hun kan nå velge seg en, nærmest valgfri, ferie for hele familien på Sydhotell sin regning.

Har du opplevd noe liknende? Del din mening med oss!