Pamfletter, jakkemerker og T-skjorter med ordlyden, «Heller død enn rød», skal nå fjernes fra alle Unge Høyre-kontorer i landet. Kampanjematerialet ble først trykket opp i 2005, og ble senest brukt i valgkampen i 2009.

— Skal kastes

— I noen lokaler ligger det fortsatt eksemplarer av dette materialet, og dette skal selvsagt fjernes nå, sier Henrik Asheim, leder i Unge Høyre, til bt.no.

Han sier det var en ment som en uskyldig spøk den gang kampanjen ble laget, men at det nå vil være veldig uheldig om disse skulle dukke opp.

— Dette ble tatt opp på Unge Høyres landsstyremøte, og vi har gått ut og minnet alle fylkesledere på at dette er materialer som skal kastes, sier Asheim. Han understreker at Unge Høyre ønsker å gå bort i fra denne type retorikk. - Det er en før og etter 22. juli, sier lederen.

Ordførerkandidat i Odda, Terje Kollbotn (R), sier det er prisverdig at dette utstyret nå går i bosset.

Francos faner

— Jeg får håpe at de nå har lært, sier Kollbotn. Jeg oppfordret dem til å fjerne dette for to år siden, men opplevde da å bli ledd av, forteller han.

— Dette er et slagord som har en brun klang i historien. Det ble tatt i bruk av nazistene og senere av de mest ytterligående antikommunister, sier ordførerkandidaten.

Slagordet stod blant annet på Francos faner da han styrtet den folkevalgte regjeringen i Spania i 1936.