• Lag en hjelm for jenter, sa Kari Traa til Per Finne. Det ble det designpris av.

Denne uken ble hjelmen belønnet med Designprisen 09. I vår fikk industridesigner Per Finne Merket for god design med den samme hjelmen, men Designprisen 2009 henger enda litt høyere, mener han.

Oppdraget han fikk fra Kari Traa var enkelt: Lag en helt ny hjelm for jenter.

Tilpasset hestehale — Jeg fikk frie tøyler til å tolke det oppdraget, og prøvde å finne ett moment som ville gjøre hjelmen til en karakteristisk jentehjelm, sier han.

Løsningen ble en tilpasning til hestehale bak på hjelmen, som både bidrar til at hjelmen blir mer komfortabel for jenter med langt hår, og som gjør den mer støtsikker.

Måten logoen blir preget inn i hjelmen på bidrar også til å øke sikkerheten. Det er slike finesser som har fått juryen til å gi Finne årets designpris.

— Finne evner å få frem det feminine på en fornuftig måte både ergonomisk og utformingsmessig, skriver designprisens jury i sin begrunnelse.

— De hjelmene for jenter som fantes på markedet var stort sett guttehjelmer som har fått en annen farge. De er veldig maskuline i formen. Jeg prøvde å gi hjelmen et feminint, men tøft uttrykk både i hovedformen og detaljene, sier designeren.

Vekst på Vestlandet Norsk industridesign har tradisjonelt vært konsentrert på Østlandet, men Finne mener dette er i ferd med å endre seg. Selv flyttet han tilbake til Voss for åtte år siden, og har siden designet bestikk for Hardanger Bestikk og skiutstyr for Linken og Kari Traa, blant annet.

Ifølge Finne er det i ferd med å bygge seg opp en betydelig designkompetanse utenfor de sentrale østlandsområdene.

— For tre-fire år siden samlet vi alle industridesignere i Hordaland. Da var vi fem stykker. Nå er det tallet tredoblet, sier han.

Han mener bedriftene på Vestlandet fremdeles henger etter når det gjelder industridesign, men han håper priser som dette kan bidra til å gjøre industridesignerne mer synlige.

— Det går fint an å sitte i en liten bygd på Vestlandet og bli lagt merke til både nasjonalt og internasjonalt, sier han.

Designprisen er på 150.000 kroner, og ble delt ut på Technoport Awards i Trondheim. Det er Institutt for industridesign ved NTNU som deler ut prisen, i samarbeid med Sparebank1 og NTE.

TILPASSET HESTEHALE: - Til nå har utstyret i det alpine miljøet vært tilpasset det maskuline, sier juryen.