Det rapporterer Avisa Hordaland.

Nå er også rettssaken mellom Jernbaneverket og entreprenøren utsatt. Den var planlagt å gå Norhordaland tingrett i august.

Problemer fra start til slutt

TRØBBEL: Ministeren satte seg i gravemaskinen og fikk refs.
Arne Nilsen

Oppgraderingen av togstasjonen har vært et økonomisk mareritt for Jernbaneverket, og har vært preget av problemer helt fra starten.Høsten 2011 satte daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) seg i en gravemaskin for å markere begynnelsen på ombyggingen. Det endte med refs av Arbeidstilsynet for manglende løyve.

— Mangelfull planlegging

Siden fulgte utsettelser og enorme overskridelser. Prosjektet som egentlig skulle kostet 55 millioner kroner, men ender nå på rundt 344 millioner.

Entreprenør NJD Totalprosjekt AS (NJDT) har saksøkt Jernbaneverket, og krever 50 millioner, etter det BT erfarer.

— Vi mener det har vært både mangelfull planlegging og prosjektering fra Jernbaneverkets side, sa administrerende direktør Hans Gunnar Dokken i NJDT til BT i juni.

Bytter sjefer og entreprenør

Nå er flere av de mest sentrale mannskapene i utbyggingen byttet ut.

Ny prosjektleder for Jernbaneverket er Anders Sire­vaag, som opplyser til Avisa Hordaland at også NJDT er ute av prosjektet.

— Vossafirmaet Spilde, som tidligere var underentreprenør, er nå hovudentreprenør for sluttførelsen, sier Sire­vaag til avisen.

Mye arbeid gjenstår

Han forteller at kostnadsrammen på 344 millioner skal holdes, til tross for at mye av arbeidet fortsatt gjenstår.

— Flere deler av byggearbeidet er ikke avslutet. Blant annet skal det bygges tak over den nye plattformen mellom spor 2 og gamle spor 4. Også nede i kulverten under skinnegangen gjenstår det en del arbeid, både knyttet til elektrisk anlegg og heisbygging. I tillegg må det gjennomføres støyskjæring mot nærliggende boligområder.

— Arbeidet vil pågå et stykke utover nyåret 2015, helt sikkert godt inn i februar, sier Sirevaag til Avisa Hordaland.