Kjøreturen fra Drammen til Bergen fikk en brå stans på E 16 nær Voss i Hordaland natt til 2. november i fjor.

Vogntoget var lastet med åtte nye Volvoer, fra fabrikken i Sverige. De skulle leveres til Frydenbø i Bergen. To av bilene falt av hengeren.

Amfetamin, metaamfetamin og klonazepam

Mellom Løno og Tvinde i Voss kommune hadde en Volvo falt av trekkvognen. Den sto med fronten mot en bergnabb.

200 meter vestover lå en annen Volvo på taket, delvis i grøften. Like i nærheten sto trekkvognen og hengeren med seks nye Volvoer.

To av bilene var skadet, de fire andre hadde klart seg. Det samme hadde trekkvognen, men hengeren var forvridd og hadde store skader.

— Prøvene viser at sjåføren hadde inntatt amfetamin, metaamfetamin og klonazepam, sier Line Skjengen, påtaleansvarlig politiadvokat ved Bergen Nord politistasjon.

— Det er en herrens lykke at dette ikke gikk verre, sa operasjonsleder Inger Myrtvedt i Hordaland politidistrikt til bt.no den aktuelle natten.

Klonazepam er et narkotisk stoff som blant annet brukes i legemiddelet Rivotril.

- Mest amfetamin

Skjengen opplyser at klonazepaminntaket ga en alkoholpromille tilsvarende minst 1,2 hos vogntogsjåføren.

— Reell påvirkning var høyere, men en sakkyndig rapport vil uansett ikke konkludere med det. I narkotikasaker lar det seg sjelden påvise mer enn konsentrasjon tilsvarende 1,2, og det er her grensen ved ubetinget fengsel går. Dessuten hadde også sjåføren inntatt amfetamin og metaamfetamin. Prøvene viser at han hadde inntatt mest av det siste stoffet, sier Skjengen.

Hun forteller at sjåføren kan regne med ubetinget fengselsstraff. I tillegg må han regne med at det fremmes et krav fra arbeidsgiverens forsikringsselskap. Det kan bli stort.

2,3 mill.

Det var Kenneth Tveit i Frydenbø som hadde bestilt bilene. Han er glad for at kjøreturen ikke endte med skade på mennesker.

— Fire av bilene ble kondemnert. Det var tre Volvo XC 60. De har en utsalgspris på rundt 650.000 kroner, avhengig av hvilket tilleggsutstyr som var bestilt. Dessuten var det en V 40 til rundt 300.000 kroner, sier Tveit.

I tillegg var det småskader for noen hundre tusen kroner på tre av de andre bilene, ifølge Tveit. Ettersom bilene ikke var registrert trekkes trolig avgiftene på bilene fra erstatningsbeløpet som sjåføren risikerer å betale.

— Det er viktig for meg å presisere at vi alltid har hatt god erfaring med transportøren, og de har håndtert denne saken profesjonelt, sier Tveit.

Hengeren skadet

Fire av bilene sto på hengeren mens de fire andre sto på trekkvognen. Det var Volvoene på hengeren som fikk størst skader, og de tre kondemnerte bilene sto her. Bilene har ikke vært godt nok sikret før kjøringen fant sted. I tillegg var altså sjåføren sterkt ruset.

bt.no var i kontakt med transportøren fredag, men de hadde ikke da oversikt over de totale skadene. Det lyktes heller ikke bt.no å få kontakt med forsikringsselskapet eller sjåføren som er siktet i saken.

Det er usikkert hvilke skader som ble påført trekkvognen, men det skal ha vært omfattende skader på hengeren der bilene sto på.

Vogntoget var lastet med åtte Volvoer før to av dem falt av på E 16 på vei mot Bergen. Ingen mennesker ble skadet, men ødeleggelsene på bilene var store natt til 2. november 2012.
arne hofseth
ØDELAGT: Syv av åtte Volvoer ble skadet, tre av dem kondemnert under transporten mot Bergen.
arne hofseth (ARKIV)