• Spennende, sier Nina Breistein og Jan Erik Hagen, to av 24 bybaneførere som i går satte seg i førerstolen for første gang.

Om en måned skal de ut i trafikken med de første passasjerene. Før den tid skal de gjennom et omfattende opplæringsprogram.

— De skal ha både teori og praksis. Når Bybanen åpner 22. juni, skal de være grundig opplært, sier driftssjef Svein Kleppe i Fjord1 Partner, som skal drive Bybanen.

Fra før har ti trafikkledere fått tilsvarende opplæring som den vognførerne skal gjennom.

  • Teorien inneholder svært mye om sikkerhet, hvordan vognsettet fungerer teknisk, kunnskap om trafikk- og jernbaneskilt, og en innføring i hvilke krav som stilles til oss, sier Kleppe.

Mykt og behagelig

Når de er ute på skinnene med vognene, legges det stor vekt på at kjøringen skal være myk og behagelig.

  • Sikkerhet er høyt prioritert. Vi slipper ikke noen av de nye vognførerne ut i trafikken før vi er sikre på at de behersker jobben og vognene, sier driftssjefen.
  • Er det vanskelig å kjøre vognsettene?
  • Det er lettere enn de fleste tror. Samtidig må førerne venne seg til trafikken og omgivelsene på en annen måte enn før.

Fjord1 Partner står for mye av opplæringen selv, men har hentet inn danske John Hansen fra morselskapet Keolis i Bordeaux som konsulent.

Populære jobber

Søkertallene til bybanejobbene var formidable. Fjord1 Partner fikk i de første ansettelsesrundene 137 søkere til ti stillinger som trafikkledere og 178 søkere til de 24 første vognførerjobbene. Nå holder de på å sile bunken med 155 søkere til de siste ti stillingene som vognførere på hel- eller deltid. Renholdsjobbene var det også kamp om - 50 søkere til tre stillinger.

  • Lysten til å prøve noe annet var stor. Det er dessuten spennende å være med på starten på noe helt nytt i Bergen, sier Nina Breistein og Jan Erik Hagen om hvorfor de søkte jobb som vognførere på Bybanen.

Fra buss til bane

Nina Breistein har kjørt buss for Tide i 14 år før hun skiftet beite.

— Det blir nok litt uvant ikke å ha et ratt å ta i, smiler hun.

Bybanevognene har nemlig verken ratt eller pedaler. Vognsettene styres med en joystick.

Jan Erik Hagen har kjørt lastebil for Coca-Cola i seksten år.

  • Jeg så på dette som en gyllen anledning til å skifte bransje. Dessuten har jeg alltid vært fascinert av tog, sier han.
  • Vi har vært kjempeheldige som har fått denne jobben, sier Breistein og Hagen.

Bare tre av de nyansatte bybaneførerne er kvinner.

  • Vi kunne nok ha tenkt oss flere kvinnelige søkere, sier driftssjef Kleppe.

**Les også:

Tide tappes**

Hele natten i helgene

Bybanen mellom Nesttun og sentrum får i alt tolv vognsett. På det meste, i rushtiden, er ti av dem i drift samtidig. Da går Bybanen hvert femte minutt.

Det skjer først i november når alle vognene er levert. De nyansatte vognførere skal bemanne dem mellom 05.30 om morgenen og 01.30 om natten.

Natt til lørdag og søndag går banen hele døgnet, med halvtimes avganger i den roligste perioden.