Allerede er det solgt mer enn 20.000 billetter til Lyngbø i Bergen. Bare noen få plasser er ledige, og dermed blir det trolig ekstraforestillinger helt til starten av juni.

I beste fall ser så mange som 30.000 Dagfinn Lyngbø i Bergen før sommeren. Med om lag 300 kroner billetten betyr det et billettsalg på omtrent ni millioner kroner.

Og Lyngbø og manager Elina Krantz, daglig leder og eier av Stand Up Norge AS, vil kanskje sitte igjen med over en tredel av dette i overskudd.

Deler på to

Når Lyngbø har show er det ham selv det handler om. Bare en komiker på scenen og et minimalt mannskap gir lave driftskostnader.

Dermed går store deler av inntektene rett i lommen på Lyngbø og manageren.

— Vi vet ikke hvor mye vi blir sittende igjen med. Vi har ingen tall klare før i mai, sier Krantz.

Men et lite regnestykke viser at både Lyngbø og Krantz kan le minst like mye som dem som ser forestillingen, faktisk hele veien til banken.

BT har vært i kontakt med flere personer i underholdningsbransjen som forteller dette:

  • Dagfinn Lyngbø betaler maksimum 4000 per forestilling til sine egne lyd- og lysmenn.
  • Leie av lokalene på Ricks er under 10.000 kroner pr. forestilling.
  • Billettservice tar ifølge firmaet mindre enn fem kroner pr. billett for jobben de gjør.

Utgiftene til markedsføring er trolig små. Forestillingen selger godt av seg selv, og med BT som sponsor er annonsene billige.

Til Oslo i september

Men før Lyngbø dukker opp på scenen, har han allerede hatt kostnader. En tekstforfatter skal gjerne ha ti prosent av billettinntektene. Lyngbø har skrevet mye selv, derfor går en stor del av dette direkte til ham.

Regissør og koreograf får ofte to-tre prosent hver, hvis ikke en fast sum er avtalt.

— Det blir et overskudd, og Dagfinn tjener godt. Det blir nok et betydelig millionbeløp bare i Bergen, sier Krantz.

Selv har hun prosenter av overskuddet. Hvor mange? Det vil hun ikke si.

Men det er ingen tvil om at hun også vil tjene godt. For i september starter Lyngbø i Oslo. Allerede er noen tusen billetter solgt og 12 forestillinger booket. Det kommer til å bli flere.

— Det er helt umulig å si hvor mange som kommer. Anmeldelsene i hovedstadspressen blir veldig viktig. Kommer det 10.000 i Oslo er vi fornøyde.

Millioninntekter

Men hun håper på flere. Like mange som i Bergen, 30.000 tilskuere. Det betyr nye ni millioner kroner i billettinntekter.

Deretter følger en turné. Start er planlagt våren 2006. Om lag 60 steder skal besøkes. Også der, sier Krantz, kan besøkstallet nå 30.000.

Går det som de håper, vil Lyngbø selge billetter for til sammen 27 millioner kroner. Med høyere kostnader i Oslo og lavere på turné, kan det bety på overskudd på rundt ti millioner kroner på deling til de to.

Mer enn halvparten av dette overskuddet vil trolig gå til Lyngbø. Det vil gi et solid inntektshopp til artisten som i årene 2001 til 2003 hadde han en skattbar inntekt på mellom 1,1 og 1,4 millioner kroner.

Dermed kan Lyngbø kanskje gi dette svaret på sitt eget spørsmål i tittelen på forestillingen «Ka e' vitsen?»: Vitsen, det er over ti millioner inn på konto, det. Og mye moro.

LIKE FØR: - Eg e'kje så nervøs før showene lenger. Har lært at verden ikke ramler sammen om ikke alt går som planlagt. To forestillinger på rappen venter.<p/>FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN
LITT SEGEN I DAG: - Jeg kan jo ikke gjøre ting på dagen. Må ha kruttet klart til kvelden. Denne kvelden er Askøys store sønn likevel trøtt før han går på, etter en tur på sjøen med sin tjue fots daycruiser. Merket publikum det? Nei.<p/>FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN
RINGENES SLAVE: Ringene bare MÅ være på under showet. Klokken også. I dag gikk remmen; skummelt. Tesa-tapen holdt kvelden ut.<p/>FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN
SUKSESS: Dagfinn Lyngbø (32) kan se frem til utallige timer med Hotel Cæsar som oppladning før sine egne show på Rick's. Showet hans «Ka e vitsen» går så det griner i Bergen. Resten av Norge venter.<p/>FOTO: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN