— Jeg fikk helt hakeslepp. Du kvepper skikkelig når du opplever sånt, sier bergenseren Trond Svendsen som for tiden ferierer på Tenerife.

I begynnelsen av uken var han i en lokal minibank og tok ut 600 euro. Da han på nytt skulle ta ut penger noen dager senere fikk han beskjed om at det ikke var dekning på kontoen. Svendsen sjekket saldoen sin og fant ut at han hadde hele 55.000 kroner i minus. Det visste han ikke var riktig.

Visa fikk "hikke"

— Heldigvis hadde jeg snakket med en dame som hadde opplevd noe lignende like før, så jeg klarte å unngå å få helt panikk, sier Svendsen.

Den siste uken svært mange nordmenn som oppholder seg i utlandet fått seg en lignende ubehagelig overraskelse. Den 14., 15. og 16. januar har nemlig Visa Europa hatt problemer med såkalt "hikke". Når kundene har tatt ut penger i en lokal minibank har uttaket blitt mangedoblet på saldoen.

— Flere hundre av våre kunder er rammet. Mange av dem er blitt belastet 16 ganger det beløpet de har tatt ut i minibanken, sier informasjonsdirektør i Sparebanken Vest Jørn Lekve.

- Et betydelig antall kunder

Nesten alle bankene bt.no har vært i kontakt med kan fortelle at mange av deres kunder som har vært på reise i utlandet den siste uken har opplevd det samme. Ingen har nøyaktig oversikt over hvor mange det gjelder, men antallet er høyt.

— Det kan dreie seg om et betydelig antall kunder som får seg en ubehagelig overraskelse når de sjekker saldo på kontoen etter ferien. De som er rammet kan ringe vår servicetelefon, så vil de få hjelp umiddelbart, sier forbrukerøkonom Aud Helen Rasmussen i DnB NOR.

Også Lekve sier at banken hjelper sine kunder som får problemer.

— Vi øker kredittgrensen for de som kontakter oss. Det kan være en del som får problemer når de skal betale hotellregninger når de skal reise hjem i helgen, sier han.

Skyldes teknisk feil

Visa Europa legger seg flate og beklager feilen som har ført til underskudd på privatkontoer over hele Europa.

— Dette skyldes en teknisk feil. Vi ser veldig alvorlig på dette og beklager situasjonen på det sterkeste, sier Christina Lind i Visa Europe i Norge.

Lind understreker at situasjonen nå er under kontroll alle kunder får dekket inn det kunstige tapet på kontoene sine.

— Vi gir bankene erstatning og ingen av de som er rammet av denne situasjonen skal bli skadelidende, sier hun.