Sauen som går ute året rundt på holmer og øyer langs vestlandskysten, har fått sitt merkevarenavn beskyttet.

I Norge er atten matvarer med geografisk forankring ført opp på den eksklusive listen. (Se faktaboks)

Regelverket kommer fra EU der både Parmaskinke, Goudaost og Champagne er beskyttet merkevare.

Siden vikingtiden

— Dette er et stort skritt opp for forbrukerne, sier Kåre Marøy, leder for organisasjonen «Villsau fra norskekysten».

Merkevarebeskyttelsen betyr at kunden i kjøttbutikken kan være sikker på at kjøttet er fremstilt på tradisjonelt vis, lover han.

— Denne sauen går ute uten å bli fôret som vanlige sauer. De er spesialister på landskapspleie helt siden vikingtiden.

Hordaland og deler av Sogn og Fjordane er kjerneområdet for villsau på kysten. 140 bruk driver med villsau i dag, men Marøy regner med at dette vil utvikle seg videre nå.

Statssekretær Ola T. Heggem tok turen til Bergen i dag for å lansere «Villsau fra norskekysten».

— Villsauentusiastene har gjort et viktig arbeid med å ta vare på sauerasen som har vært utrydningstruet. De har også tatt vare på norsk matkultur, sier han i en pressemelding .

Har du smakt villsau? Foreslå annen lokal mat som trenger beskyttelse.