I en garasje i Åsane står den. Helligheten for 25 kvinnelige russ fra Fana gymnas. Den har tatt tre år å realisere. Nå er den nesten ferdig, utsmykket fra topp til tå, innvendig og utvendig, med gamle avissider, full av historiske hendelser.

På hedersplassen frempå bussen er New York Times’ forside fra dagen etter «skuddene i Sarajevo», hendelsen som utløste første verdenskrig.

Neste uke skal vidunderet på EU-kontroll.

— Det er klart vi er spente, sier de i kor.

For er det noe som kan velte planene, så er det en kontroll.

Russebuss opp i røyk

I fjor gikk en russebuss til to millioner kroner opp i røyk på jomfruturen.

— Det var guttebussen fra Fana gymnas, så det kjenner vi godt til, sier Line Andersen.

— Vi har vært veldig opptatt av sikkerhet hele tiden. Bussen er for eksempel bygget med mest mulig brannhemmende materiale, sier Marianne Bråtveit.

Temabussen har fått navnet «The Times». Russen selv er kledd fra topp til tå i ny uniform. Det er «The Times»-jakker, -gensere og -pannebånd.

Hvor mye penger de har brukt på herligheten, det forblir en godt bevart hemmelighet.

— Vi vil ikke si noe, verken om totalbudsjett eller egenandel. Det vi kan si er at vi har jobbet veldig mye for dette, alle mulige former for dugnader, i tillegg til at vi har jobbet mye med selve bussen. Det har vært enormt lærerikt, sier Vilde Otterstad.

Tre års planlegging

Årets russekull, 96-modellene, overtok russebussen 18. mai i fjor. Den gjør i år sin femte sesong som russebuss. Det er en god, gammeldags Arna-buss fra 1980. Tidligere var den bybuss i Bergen. Det er ikke lett å se nå. Her er ingen vinduer, bortsett fra helt fremme. På taket er det inngjerdet soltak. Innredningen minner mest om en krysning mellom britisk pub og gammeldags avistrykkeri.

— Mange russebusser har temaer som handler om fyll og andre mindre seriøse ting. Vi ville gjøre noe helt nytt. Vi hadde mange temaer oppe, men til slutt landet vi på dette, sier Andersen.

Gjennomført er det i hvert fall. Alle avissidene er autentiske. I et monter sitter «redaktøren», en utstillingsdukke, og leser, ja, nettopp, The Times.

— Det som gjenstår nå er å spraye hjulene, sette inn lyd- og lysanlegg. Vi er kommet lenger enn de fleste russebusser nå, sier Andersen.

Nytt fenomen

Russebusser er en relativt ny oppfinnelse og oppsto på 1990-tallet i hovedstaden, skriver Russestore. Russebilhistorien er atskillig eldre. Den kom på 1950-tallet og besto stort sett av åpne biler fra 1920-tallet. Senere kom gamle ambulanser, amerikanske varebiler og andre tradisjonelle russebiler på banen.

— Det har tatt helt av med russebusser i Bergen. I år blir det 12 stykker, mens det i fjor var syv, sier Otterstad.

Så vanlig er fenomenet blitt, at Statens Vegvesen har utarbeidet en egen veiledning for russen som ønsker å gjøre det helt store med sin buss.

Snart starter sesongen

Bussens første oppdrag blir 28. april, på russedåpen. Ungdommene lover ville fester på bussen, men også at de skal oppføre seg.

Leif Sigurd Danielsen, rektor ved Fana gymnas, slår hull på myten om at russen bare blir verre og verre.

— Vi ser ingen eskalering. Så langt har årets russ vært eksemplariske. Det er stort sett grei ungdom, sier Danielsen.

At russen er eksemplarisk før russetiden egentlig er i gang, er kanskje ikke sensasjonelt.

— Men vi har ikke sett noen forverring fra år til år heller, sier han.

Skolen jobber preventivt sammen med andre etater for å forberede russen foran både offisielle og uoffisielle sider av russetiden.

— Vi har et samarbeid mellom politiet, helsesøster og skolen med opplysning om en del ting elevene skal være obs på, både i russetiden og etterpå. Tilbakemeldingene vi får fra russen er at dette er nyttig, sier Danielsen.

Når russetiden er over, er også et kapittel ferdig for de 25. Russebussen er allerede solgt, til neste års Fana-russ.