Onsdag 25. februar i år på Mongstad forsøkte 59-åringen å seile det 103,5 meter lange tankskipet "Bro Glory", til tross for at han var påvirket av alkohol.

Skipet som eies av det svenske rederiet Brostrøm Tankers var på vei fra Mongstad til Færøyene med bensin i lasten. Det var representanter fra Statoil Mongstad som reagerte på kapteinens merkelige oppførsel kort tid før båten skulle kaste loss. Politiet ble varslet, og en promilletest av kapteinen viste at han hadde 1,5 i promille.

— Politiet ble varslet om at kapteinen ville kjøre av gårde til tross for at han hadde drukket. Det viste seg at de som varslet hadde rett, sier politioverbetjent Kjell-Idar Vangberg ved Nordhordland lensmannsdistrikt.

Sendt hjem

Svensken ble deretter sendt hjem, og skipet fikk ikke seile før rederiet hadde skaffet ny kaptein.

Promillegrensen er i norsk lov satt til 0,2 for personer som utøver oppgaver med vesentlig betydning for sikkerheten om bord på et skip.

Det er også forbud mot nyting av alkohol åtte timer før tjenesten begynner.

59-åringen må møte i Nordhordland tingrett i neste uke og forklare seg om saken.

Nulltoleranse

Kåre Ness, informasjonsansvarlig ved Statoil Mongstad, sier det er svært sjelden de har slike saker ved Mongstad kai.

— Kapteiner som gjør slikt, setter både seg selv og andre i fare. Vi har nulltoleranse mot slike forhold ved Mongstad kai, sier Ness.

For fem år siden ble en russisk kaptein tatt da han hadde to i promille etter å ha seilt en oljetanker lastet med Nafta, et svært eksplosivt petroleumsprodukt. Russeren fikk 5000 kroner i bot.

Kapteinens forsvarer, Helge Hansen, sier at han ennå ikke har vært i kontakt med sin klient angående saken og kan derfor ikke uttale seg i saken.

www.Marinetraffic.com