Byråden sier hun har fått mange henvendelser fra folk som savner busstilbudet på Nøstet.

– Senest i forrige uke, da vi åpnet sjøbadet der nede, var det eldre mennesker som kom bort til meg og ba om å få tilbake bussen, sier hun.

BT skrev onsdag at Sentrumsbussen har mistet 20.000 passasjerer i måneden etter at ruten ble lagt om slik at den går til Møhlenpris i stedet for Nøstet.

Iversen tror det vil koste en til to millioner kroner årlig å utvide ruten til Nøstet. Hun håper fylkeskommunen vil bidra med penger, slik at det blir mulig.

– Vi vil evaluere ruten til høsten, men det er ingen tvil om at bussene helst burde gått forbi Nøstet også, sier hun.

Graving blokkerer Iversen medgir at omleggingen har ført til færre passasjerer på bussen.

– Men hvis bussen skulle innom VilVite, ble det vanskelig å kjøre ned på Nøstet også. Dessuten er det veldig mye graving i gatene på Nøstet for tiden. Fagfolkene anbefalte oss å unngå Nøstet i graveperioden, sier hun.

– Men hvorfor er det så viktig at bussen går forbi VilVite og Møhlenpris?

– Det handler om å få god logistikk i et område der det skal skje veldig mye de neste årene. Den nye gangbroen over Damsgårdssundet vil for eksempel gi større passasjergrunnlag, sier hun.

Opprinnelig ønsket kommunen at bussen skulle kjøre ut til Akvariet også, men da kom ruten inn i konsesjonsområdet for vanlig buss.

Askøy-folk og eldre klager Et av resultatene av ruteomleggingen er at passasjerer med M/S «Snarveien» fra Askøy har mistet en viktig videreforbindelse. BNR, som driver «Snarveien», mener flyttingen av sentrumsbussen er en viktig årsak til at de har opplevd nedgang i passasjertallet.

Bussjåfør Ellen Irene Rundhovde forteller at også mange eldre som skal til Engensenteret savner ruten om Nøstet.

– Men det folk irriterer seg mest over med den nye ruten, er at de ikke kommer seg rett fra Bryggen til Bystasjonen lenger. Nå må de enten bytte buss eller bli med en runde på Møhlenpris, sier hun.

Hans-Carl Tveit (V) mener prosessen rundt sentrumsbussen har vært en parodi.

– Det er en skandale at bussen ikke går om Nøstet lenger. Mye av effekten forsvinner når bussen ikke korresponderer med Snarveien og Klostergarasjen, sier Tveit.

Sentrumsbussen har mistet 20.000 passasjerer i måneden etter at ruten ble lagt om.