— Dette er min svanesang, sier Kari Gaarder Losnedahl, nylig pensjonert førsteamanuensis ved Bergen Museum. Gaarder Losnedahl har ansvaret for utstillingen som viser scenografi i et historisk og nåtidig perspektiv.

Teaterrom er så mangt

— Vi går helt tilbake til den første kjente offentlige forestillingen i Norge i 1562 og frem til i dag, sier Losnedahl og viser oss rundt i et utstillingsrom hvor folk ennå arbeider med å montere, flytte og feste ting.

— Nå håper vi bare at vi blir ferdige i tide!

Her er kostymer, masker og 74 modeller over scenografien på forestillinger ved Den Nationale Scene. Vi kjenner igjen flere av dem, som scenerommet til «Festen», «Draum om hausten» og «Erasmus Montanus».

— I tidligere tider hadde man jo standardkulisser i teatret. Men nå lages scenografien på nytt hver gang, og det blir alltid laget en modell av den.

Losnedahl har knyttet til seg Olav Myrtvedt som scenograf for selve utstillingen, og han har ganske riktig laget en modell også av utstillingsrommet.

— Jeg har villet vise at teaterrommet er så mangt, sier Losnedahl. - Det er ikke bare den inndelingen vi er vant til med sal og scene, galleri, prosceniumsramme og så videre. Historisk sett har det vært mange ulike løsninger. I middelalderen var for eksempel teateret i kirken.

Travelt spøkelse

På 80- og 90-tallet holdt teatermuseet til i en av de gamle, ærverdige husene i Villaveien, sammen med Teatervitenskap. Her iverksatte Losnedahl en vaktordning - som flere av studentene inngikk i.

— De med sterke nerver, vel? For skuespillerinne Octavia Sperati spøker jo der?

— Ja, og hun spøker på Den Nationale Scene også. Her er forresten kjolen hennes, sier hun og peker på en hodeløs modell i en fin, gammel kjole.

Losnedahl forteller at flere aktører i dagens teaterliv var blant de flittigste vaktene mens de studerte i Villaveien: Sven Åge Birkeland som er kunstnerisk leder ved BIT Teatergarasjen, skuespiller Bjørn Willberg Andersen (DNS) og teatersjef ved Teatret Vårt i Molde, Carl Morten Amundsen.

Endelig god plass

Plass har alltid vært en utfordring for teatermuseet. Plass til lagring og til utstillinger. Konserveringsrom leier museet i det gamle BT-bygget. Men Losnedahl får med jevne mellomrom produsert sine utstillinger. I 2000 kom Ibsenutstillingen, som var særlig godt besøkt i Ibsen-året 2006. Til scenografiutstillingen har hun og Olav Myrtvedt fått tildelt et stort lokale, med god plass til å boltre seg.

— Jeg har jobbet med disse tingene i 30 år. Det er fint å få slutte med en så flott utstilling, sier pensjonisten.

.

MODELLER: Gjennom 74 slike modeller kan man kikke inn i og bli kjent med ulike scenografier fra Bergens teaterhistorie.
UTSTILLEREN: Sammen med scenograf Olav Myrtvedt har den nyslåtte pensjonisten og 70-åringen Kari Gaarder Losnedahl jobbet dag og natt for å få utstillingen på plass til åpningen i dag.