Mcashgjør det mulig å disponere en konto og registrere betalingskortet i appen, slik at du slipper å dra kortet i kassen. Selskapet registrerer samtidig hva du har kjøpt og når du har gjort det. Appen ble lansert for Bergens studenter gjennom avtale med Studentsamskipnaden i Bergen (SIB) i januar, og er ellers i bruk på en rekke av landets restauranter.

På SIBs kantine på studentsenteret henger store plakater som markedsfører appen. Blant dem som har tatt dem i bruk er student Julie Ræstad Owe (22).

— Jeg så plakaten her. Det sto at man får 100 kroner og ti prosent rabatt i februar. Så jeg tenkte hvorfor ikke, sier Owe.

— Er du komfortabel med å dele ut informasjonen om handlemønsteret ditt?

— Jeg tror ikke du kommer unna uansett. Jeg har ingenting å skjule, sier Owe.

- Samtykke for å dele

Hos Mcasher de storfornøyde med lanseringen i Bergen.

UREDD: Student Julie Ræstad Owe (22) avviser at hun er redd for å dele kjøpsatferden sin med betalingsappen Mcash: - Vi sitter jo alle på Facebook, for eksempel. Det samme foregår der, sier hun.
Jo Hjelle

— Betaling med mobil er nytt i Norge og Mcasher først ute med dette. Det er utfordrende å endre bruksmønster fra kortbetaling til mobilbetaling. Studenter er raskt ute med å ta i bruk ny teknologi og det er hovedårsaken til at vi inngikk et samarbeid med SiB, forklarer markedssjef Jørgen Riiser.Selskapet har i dag lisens som betalingsforetak fra Finanstilsynet, men de vil tilby langt mer enn betalingstjenester i fremtiden, spår Riiser.

— Hva slags informasjon samler dere inn fra kundene?

— Overordnet samler vi inn informasjon som er relevant for å betale og for å ivareta brukerens sikkerhet. Vi følger norsk personvernlovgivning og deler ikke personinformasjon uten samtykke fra brukeren. Med Mcash kan du velge å dele informasjon om du ønsker det, sier Riiser.

- Skreddersydd informasjon

I fremtiden vil kjøpsatferden din bli verdifull for selskapet, men i dag er det transaksjoner og nettbutikker som betaler for forenklede betalingsløsninger, som utgjør inntektskilden.

— Akkurat nå tjener vi kun noen øre per transaksjon, slik at marginene ikke er så interessante å snakke om før vi får større volum. Etter hvert vil vi skreddersy løsninger for ulike butikker, knyttet til for eksempel lojalitet og betaling.

Riiser forteller at mobilbetaling åpner opp for nye og skreddersydde handleopplevelser, som gjerne kan kombineres med butikkens lojalitetsprogram og mulige kredittilbud.

— Litt frem i tid vildumotta personlige spesialtilbud på mobilen fra butikker som er interessante for deg. Du vil kunne bestille og betale varer direkte ved å skanne reklameannonser og få varene tilsendt eller hente dem i butikken.

- Kler kundene nakne

Professor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole (NHH) er ekspert på tjenesteinnovasjon. Han ser klart lønnsomheten i selskapets forretningsidé.

— Den som klarer å observere og registrere kjøpsmønster, vil kunne kle kundene nakne mye grundigere enn andre. Kjøpemønstre har økonomisk verdi gjennom at de både kan selges og benyttes for å innovere egne tjenester.

Butikkene vil få vite hvor du bor, om du har riktig seng og når på dagen du liker å handle, frykter Andreassen.

— Jeg tror teknologien er så langt fremme at kundene ikke er klar over hva som blir samlet inn og hva bedriftene vet. På samme måte som vi ikke ønsker markedsføring mot barn, bør vi kanskje dempe lysten hos butikkene til å benytte seg av slike data.

- Vil vite alt om deg

Datatilsynet er skeptisk til tjenester som lagrer kjøpsatferden din.

— Husk at mange er ute etter å vite alt om deg for å tjene penger, sier Atle Årnes, fagdirektør teknologi i Datatilsynet.

Siden de følger norsk personvernlovgivning har du som forbruker mange rettigheter, påpeker Årnes.

— Det er et krav om at virksomhetene skal informere om hvordan de behandler personvernopplysninger. Man har også rett til å be om innsyn om hva virksomheten har lagret om personopplysninger. Dette gjør nok folk i altfor liten grad i dag, sier Årnes.