• Vi kan ikke ha vinduene åpne sommerstid, sier naboer. Likevel vil byråden la Fonnafly bruke Kristiansholm i Sandviken som landingsplass for helikoptre.

Dermed tyder mye på at Fonnafly vil få konsesjon fra Luftfartstilsynet. Tidligere har Fylkesmannen støttet søknaden, og i dagens byrådsmøte innstiller finans— og næringsbyråd Henning Warloe på positiv behandling.

Daglig leder i Fonnafly, Jostein Nerhus, sier at planen er å fly cruiseturister fra Sandviken og over vestlandske fjorder. I dag gjøres dette hovedsakelig med sjøfly, men etterspørselen etter helikopterturer er også stor.

— Dette er et meget populært tilbud. Turistene betaler villig 5000 kroner for en sightseeingtur på en time. Da flyr vi inn til Folgefonna, over Hardangerfjorden og tilbake, sier Nerhus.

En som ikke er begeistret for helikoptersightseeingen, er Ketil Normann Sørensen. Han bor i Amalie Skrams vei like ovenfor Kristiansholm.

— Helikoptrene er så plagsomme at vi ikke kan ha vinduene åpne sommerstid. Det er umulig å føre en samtale utendørs. Jeg blir veldig skuffet hvis dette blir godkjent, sier Sørensen.

I dag har Fonnafly lov til å lande 12 ganger i uken med helikopter på Kristiansholm. Dersom det blir en helikopterplass vil firmaet kunne øke bruken betraktelig. Nerhus kan ikke si hvor mange ganger det vil bli aktuelt å lande der, men lover å ta hensyn til beboerne.

— Vi får nye helikoptre som bråker mindre, og vi vil legge inn- og utflyging over Byfjorden, sier Nerhus.

— Jeg skjønner ikke at en virksomhet skal kunne forpeste en hel bydel bare fordi de skal fly noen late turister, sier Sørensen.

Byråden skriver i sin innstilling at han legger vekt på næringsinteressene i denne saken. I tillegg vil det være vanskelig å finne en annen landingsplass sentralt i Bergen.

— Vi har jo en flyplass som er velegnet for formålet, mener Sørensen, som fortsatt vil kjempe mot at Fonnafly skal få landingstillatelse.

Det lyktes ikke BT å få tak i rette saksbehandler i Luftfartstilsynet i går.