Partilederen og lederen av Transportkomiteen på Stortinget var onsdag på konferanse i Bergen. Overfor BT legger han ikke skjul på at tiden er overmoden for tiltak mot trafikken her i vest.

— Vi ser at luftproblematikken er et problem i Bergen, og nå må man snart finne ut hvordan man skal stable på plass alle bilene som kommer inn til byen. Restriktive tiltak må komme.

Han mener det er flere tiltak man bør se på i denne sammenheng, og ramser opp i uprioritert rekkefølge:

  • Rushtidsavgift.
  • Fjerne parkeringsplasser.
  • Regulere nivået på bompengene.

Ikke spesiell situasjon

Tiltakene mener han må på plass så fort som mulig, og henviser til den dårlige luftkvaliteten i Bergen.

— Vi må komme bort fra tankegangen om at dette er en ekstraordinær situasjon. Dette er noe som har pågått i flere år nå.

Hareide vil ikke komme med noen krav til sine egne lokalpolitikere i Bergen KrF. I disse dager sitter de i byrådsforhandlinger med H og Frp, to parti som er uttalt skeptiske til å fjerne parkeringsplasser i byen eller innføre trafikkdempende tiltak.

— KrF i Bergen styrer selv byrådsforhandlingene. Men jeg er stolt over de tingene de har fått til her. Uten KrF hadde ikke Bybanen kommet så hurtig på plass.

Staten må bidra

Han legger ikke skjul på meningene sine om statens bidrag i denne sammenhengen.

— Staten må betale mye mer enn hva de gjør i dag. Oslo fikk betydelig hjelp med T-banen. Det samme fortjener Bergen og Stavanger om de også starter opp et bybaneprosjekt.

På et punkt fremmer han derimot krav overfor KrF i Bergen og de andre lokalpartiene. I løpet av høsten må man nemlig komme opp med hvilke restriktive tiltak mot biltrafikken man skal innføre i bergensområdet. Dette vil være avgjørende for å få penger fra regjeringens såkalte belønningsordning.

— Jeg forventer at de er med på de tiltakene som skal til og ikke rygger inn i fremtiden.

Si din mening i kommentarfeltet under!