SIGBJØRN LINGA

I 15 år, frem til 1995, drev Hagen frisørsalongen Salong Jes i Bergen, et av de hippeste stedene bergenserne kunne gå for å pleie manken. Nå tar han yrkesfaglærerutdanning ved Høgskolen i Akershus for å kunne lære andre å traktere saksen.Hagen snakker ikke om skoleplanene som om det er penger han er ute etter. Det er frisørfagets synkende kvalitetskrav og prestasjoner som driver ham til å vurdere et slikt prosjekt.— Kunden har krav på individuell tilpasning og behandling. I dag er kravene til inntjening og effektivitet så høye at slike hensyn som regel ikke tas. Hvis skolen blir virkelighet, skal elevene lære å vektlegge kvalitet og service.Denne filosofien var bakgrunnen for at Salong Jes satte av en time og et kvarter til hver kunde i stedet for en halv time. - Mine ansatte fikk aldri lov å stille kundene spørsmål som "hvordan vil du ha det" eller "skal det klippes slik". Det gjør kunden usikker. Frisøren er den profesjonelle og skal gi kunden råd og vink til hvordan resultatet kan bli best mulig.Allerede som åtteåring begynte han å klippe sine nærmeste. Siden tok han bussen fra Fana og tilbrakte timevis utenfor frisørsalonger på Bergen Busstasjon for å studere andre frisører i arbeid. Elleve år gammel fikk han jobb som ryddehjelp i en salong, og etter hvert ble han med på treningskvelder for å utvikle klippeevnene sine. Som 19-åring åpnet han Salong Jes.

John Einar Hagen trives godt med lukten av hårgele og lyden av en saks i rommet. Nå vil han gi frisørspirer et alternativ til offentlig utdanning.