Og hun får følge av Fremskrittspartiets Arne Sortevik. De to gikk en runde om sikkerheten for togpassasjerene på Bergensbanen i Stortingets spørretime onsdag.

— Fryse ihjel

Sortevik ville vite hvordan samferdselsministeren vurderer sikkerheten for togreisende mellom Oslo og Bergen. For halvannet år siden måtte passasjerer vente 16 timer under åpen himmel da snøoverbygget på Hallingskeid og et togsett brente opp. Det var midt på sommeren.

— Hadde den ulykken skjedd i dag, med 20 kundegrader, ville det blitt en katastrofe, sa brannsjefen på Voss, David Skjerven til NRK i går.

I dag svarte statsråd Arnstad på kritikken.

Stenge linjen

— Linjen kan stenges for trafikk om nødvendig. Det må NSB og Jernbaneverket vurdere, sa statsråden.

Men hun mener mye er gjort av tiltak etter de to ulykkene som har skjedd i hendholdsvis 2011 og i 2007 - da et Signaturtog sporet av i løssnøen.

Hun la til at det er kommet nye rutiner etter pålegg fra Jernbanetilsynet. Blant annet et det utplassert flere nødaggregat, det er varme tepper og hjertestartere i alle tog. Og flere tiltak vil komme i løpet av året.

For en gangs skyld var Arne Sortevik på linje med statsråden. Han sa seg enig i at det riktige vil være å holde togene tilbake når været kan være for dårlig.

Men han har likevel sendt et skriftlig spørsmål til Arnstad om mer konkrete tiltak som Havarikommisjonen etterlyste etter ulykkene på Bergensbanen.

Samferdselsministeren har seks virkedager på seg til å svare.

I STORTINGET: Arne Sortevik (Frp) gikk en runde om sikkerheten for togpassasjerene på Bergensbanen i Stortingets spørretime onsdag.
HÅVARD BJELLAND
UNNGÅ: For å unngå slike situasjoner, som her på Finse i 2011, bør togene holdes tilbake i dårlig vær, mener flere politikere.
Hellge Sunde