HSD har bestemt seg for å legge ned hurtigbåten mellom Askøy og Bergen fra 1. juli. Kun rask inngripen fra fylkespolitikerne kan redde tilbudet til 330.000 passasjerer.

— Vi regner med et underskudd på tre millioner for Beinveien i år. Vi kan ikke drive med et slikt underskudd, og har bestemt oss for å legge ned driften 1. juli, sier Harald Aarø, som er divisjonssjef for hurtigbåtene i HSD. Han sier til bt.no at det eneste som kan redde Beinveien, er at fylkeskommunen tilbyr seg å betale underskuddet.

- Må opprettholdes

Fylkespolitikere fra flere partier opplyser til BT at de er positive til å bruke penger på å subsidiere driften av Beinveien. Fylkesordføreren er allerede oppfordret til å ta initiativ til forhandlinger med HSD.

— Vi er nødt til å opprettholde Beinveien som tilbud. Jeg er overbevist om at den på sikt vil bli et enda mer populært og nødvendig kollektivtilbud. Trafikken på vestre innfartsåre vil øke dramatisk de neste årene og vi kan ikke legge ned et såpass velfungerende og miljøvennlig tilbud, sier Arne Jakobsen (Ap), nestleder i komite for samferdsel og miljø.

Han får støtte av Høyres gruppeleder i Fylkestinget, Tom-Christer Nilsen.

Utpressing

— Selv om jeg opplever nedleggingen som utpressing fra HSDs side, er vi selvsagt villig til bidra med penger til driften. Beinveien er miljøvennlig og effektiv. Derfor har jeg allerede snakket med fylkesordføreren og bedt ham ta initiativ til en dialog med HSD, kommunene og næringslivet. Vi må jo først og fremst sørge for at Beinveien får flere passasjerer i fremtiden. Bare slik kan driften sikres over tid, sier Nilsen.

Også Senterpartiet, SV og Venstre signaliserer vilje til å subsidiere hurtigbåten. Men HSD må nok se langt etter de tre millionene selskapet hevder Beinveien vil koste i år.

— Nei, tre millioner er for mye for våre trange budsjett. Vi får prøve å komme til et kompromiss og trekke på andre parter, sier Nilsen. Også Jakobsen mener HSD er for optimistisk når de håper på tre millioner.

Ber kommunen punge ut

Bergen Venstre mener at Bergen kommune om nødvendig må hoste opp penger for å bevare hurtigbåtruten til Askøy.

— Beinveien betyr utrolig mye for byen. Det er lett å glemme, men vi er avhengig av et godt kollektivtilbud til omegnskommunene for å hindre totalt kaos i bygatene. Vi kan ikke tvinge 330.000 passasjerer over på bil og buss, sier Henrik Glette, leder i Bergen Venstre.

Mistet 100.000 passasjerer

Beinveien erstattet Askøyfergen i ruten mellom Kleppestø og Nøstet etter at Askøybrua ble åpnet i 1992. Sambandet har gått med underskudd i flere år, og har mistet 100.000 passasjerer siden 1999. Nå sier HSD stopp.

Aarø forteller at selskapet allerede har startet prosessen med å avvikle driften i forhold til ansatte og fartøy. Men Aarø sier samtidig at han fortsatt håper politikerne skal komme på banen og redde driften.

— Vi har bedt om større driftstilskudd før, uten å få positiv tilbakemelding. Nå er vi avhengig av støtte fra Fylkeskommunen for å fortsette driften, sier han.