— Folk har god økonomi og råd til å kjøpe en litt mer påkostet bil i dag. Folk flest setter en grense på 250-300.000 kroner, og med en lavere importavgift vil man kunne få mer sikkerhet for pengene, sier Rolf Johannesen.

Mer bil for pengene

I sommerferien er det vanligvis stille hos bilforhandleren på Minde, men Hugo og Bjørg Algerøy fra Sotra er ute og snoker. De har sett seg ut en sølvgrå Toyota Corolla Verso. Bilen skal prøvesittes både foran og bak, og bagasjerommet undersøkes nøye.

Så lenge drømmebilen etterkommer kravene de har satt seg, vil Algerøy bruke like mye penger på bil uavhengig av størrelsen på importavgiften. Det betyr mer sikkerhet for samme sum.

Ekteparet forventer mye av sin kommende bil:

— God sitte- og kjørekomfort, sikkerhet, stort bagasjerom, aircondition, tilhengerfeste - listen er lang, smiler Bjørg Algerøy.

Paret kjører såpass lite at en bensinavgift knyttet til bruk fremfor en engangsavgift på kjøp, ville passet dem ypperlig.

— Bilen vi har nå er fem år gammel og har kun kjørt 52.000 kilometer, sier Hugo Algerøy. - Jeg skjønner ikke hva amerikanerne syter for når bensinprisen der borte er kommet over 4 kroner. Her koster den jo rundt 11!

Gjennomsnittsbilen er 13 år

Markedssjef i Jæger Automobil, Rolf Johannesen, har solgt bil over 20 år. Han poengterer at en eventuell redusert importavgift må komme gradvis. Hvis ikke vil resultatet bli at bruktbiler blir stående på lager og skape en rekke konkurser i bransjen.

— Gjennomsnittsbilen på norske veier er ca. 13-14 år. Bare land som Albania og et par til har eldre bilpark enn oss i Europa. Snittalderen ellers i Vest-Europa er på 7-9 år, sier Johannesen.

Med en redusert avgift vil vi kunne parkere for godt noen av de verste skrekktilfellene som enkelte kjører rundt i. Den norske bilparken får et løft, og veiene blir sikrere.

Johannesen forteller om en enorm utvikling innen bilsikkerhet de siste årene. En kollisjon med en 14-år gammel bil får vesentlig større konsekvenser enn med en ny bil.