I tillegg har Norwegian tidligere besluttet å starte nye flyruter fra Flesland til Krakow og Las Palmas fra henholdsvis 13. september og 1. november.

Dessuten satser selskapet på å øke antall avganger mellom Bergen og Berlin igjen i 2009 etter at man for noen uker siden varslet kutt i en ukentlig avgang fra september. Dette ble gjort for å frigjøre flykapasitet til den nye flyruten Bergen — Krakow. Nye ruter gjør også at Norwegian trolig må utvide sin base på Flesland fra tre til fire fast stasjonerte fly, samt økt bemanning.

Les også: Harde kutt i Bergen-London

Også Bergen - Rygge kan få flere avganger etter at selskapet allerede tjener penger på ruten til den nye flyplassen i Østfold. Ruten flys nå to ganger daglig.

Fra båt til fly?

— Vi forbereder oss på varig høy oljepris. Derfor kutter vi nå kostnader, øker effektiviteten og planlegger med tanke på et enda mer lønnsomt rutenett. Relativt korte rutestrekninger vil gi størst lønnsomhet dersom trafikkgrunnlaget ellers er til stede. I en slik strategi passer Bergen - Newcastle oss veldig godt, sier kommersiell direktør i Norwegian, Daniel Skjeldam.

— Dersom lokale myndigheter og reiselivsnæringen er villig til å støtte oss i markedsføringen av en slik flyrute, vil jeg gå svært langt i å bekrefte at Norwegian kommer våren 2009, sier Skjeldam.

Lufthavnsjef på Flesland, Dag J. Aksnes, er sikker på at Norwegian vil få nødvendig markedsstøtte til å kunne gå i gang.

— Dette vil vi drøfte med Bergen Reiselivslag, som også styrer markedsfondet FlyBGO, der det finnes økonomiske midler til markedsføring av en slik rute på begge sider av Nordsjøen.

— Dette er veldig interessant for oss. Og jeg er overbevist om at markedet er der, særlig nå når fergeruten Bergen - Newcastle blir borte. Vi skal i alle fall gjøre vår del av jobben, sier Aksnes.

Fra Asia til Bergen

Norwegian har også inngått en samarbeidsavtale med det finske flyselskapet Finnair. Det åpner for en helt ny direkterute mellom Bergen og Helsingfors.

— Finnair er det raskest voksende flyselskapet mot ruter i Japan, Kina og andre asiatiske land. Ved å fly turister fra Østen direkte til Helsingfors og transportere dem raskt videre til Flesland, kan Bergen og Vestlandet få en vekst i dette markedet. Her ønsker vi flyrute hele året. Dette markedet er veldig stort, sier Skjeldam.

Norwegian har også stor suksess med sin rute mellom Oslo og Edinburgh. Derfor vil man også se nærmere på om det er mulig å gjøre noe tilsvarende på Flesland.

— Selv om det i høst kuttes i rutene mellom Bergen og henholdsvis Berlin og London, er kuttene svært beskjedne når vi samtidig får inn nye ruter og helt ny trafikk, sier Skjeldam.

Rune Sævig