Bergenske postkort og turistbrosjyrer viser bare solskinnsbilder av Bergen, til tross for at det regner langt hyppigere enn solen skinner. Doktorgradsstipendiat Irene Nygårdsvik mener det er mulig å selge Bergen som den regnbyen den vitterlig er. I en kronikk i Bergens Tidende utfordrer hun Bergen Reiselivslag til å tenke nytt om salg av Bergen.

Regnet er eksotisk. Turistene kommer uansett ikke hit for å sole seg, så hvorfor ikke ta konsekvensen av det og gjøre regnet til et salgsargument.

Turistsjef Ole Warberg er helt uenig. For seks år siden gikk han kraftig ut mot BKK som solgte elektrisk kraft på Østlandet ved å reklamere med at det var ”Regnvann fra Bergen”. Han mente det brøt med den strategien tirustnæringen hadde lagt for markedsføring av Bergen. Heller ikke nå mener han regnet er noe å satse på.

Ole Warberg møter Irene Nygårdsvik til debatt i BTV onsdag klokken 17.30.