Under fotograferingen i et veikryss i sentrum, kommer en svær Hummer firehjulstrekker kjørende forbi.

— Det er slike biler vi ønsker å prise vekk fra sentrum, sier Dag Skansen, bystyrerepresentant og medlem av programkomiteen i Høyre.

Komiteen legger neste måned frem et forslag om en ny prisstruktur i bompengeringen. Prinsippet skal være at de mest forurensende bilene skal betale mest, mens de som forurenser lite kan få billigere passeringer enn i dag.

  • Det fører til at alle behandles likt og at alle har en reell mulighet til å velge miljøvennlig både når de skal kjøpe ny bil og når de skal ut og kjøre. Dessuten vil vi kunne bruke prismekanismen til å styre de tyngste forurenserne ut av Bergen sentrum, sier Dag Skansen.
- At forurenser betaler, er et veldig borgerlig prinsipp.

Hver klasse sin pris

Han har med seg leder i Bergens Unge Høyre, Peter Christian Frølich, som også sitter i programkomiteen.

— For oss er det viktig at vi tar i bruk prismekanismer i stedet for forbudslinjen for å få folk til å velge miljøvennlig. Det gjør dette forslaget, og det er et langt steg videre mot bedre luft i Bergen, sier Frølich.

Høyre-politikerne ønsker at man skal bruke EUs klassifisering av utslippsnivået i seks klasser som utgangspunkt. Der er både klimautslipp og lokale utslipp medregnet, men det største problemet for Bergen er NOx-innholdet i eksosutslippene.

  • Tanken er at man har en sats for hver klasse i bomringen. Dette er teknisk mulig ved å legge informasjonen inn i Autopass-brikkene. Så differensierer vi prisen alt etter hvilken klasse bilen tilhører, sier Skansen.

Han understreker at partiet vil holde seg til bompengeavtalen som gjelder for Bergensprogrammet. Det betyr at de totale bompengeinntektene ikke skal øke utover det vedtatte frem til 2025.

— Derfor snakker vi ikke om store forandringer de første årene. Jeg vil tippe at det blir et spenn på mellom fem kroner for de minst forurensende personbilene og 20 kroner for de mest forurensende, sier Skansen.

**Les også:

-Rammer de fattigste**

Splittelse i fjor

Unge Høyre-leder Frølich supplerer:

— At forurenser betaler, er et veldig borgerlig prinsipp.

I fjor skapte ungdomspartiet rabalder i partiet, da de gikk inn for køprising, det vil si at det blir dyrere å kjøre gjennom bompengeringen i rushet. Byrådsleder Monica Mæland argumenterte sterkt imot forslaget, men på et splittet årsmøte var ungdomspartiet bare et par stemmer unna å få flertall. Denne gang tror Skansen og Frølich at de har et samlet parti bak seg.

  • Vi støtter forslaget, og er fornøyde med prosessen i programkomiteen. Dette forslaget løser miljøbiten. Fortsatt mener vi at køprising kan bidra til å løse trengselsproblemene, men programpunktet er formulert slik at det kan åpne for køprising i fremtiden, sier Frølich.

De to tror prisendringene kan innføres allerede neste vinter, dersom forslaget blir vedtatt av Bergen Høyre i april og partiet fortsatt blir sittende i byråd. Men det avhenger i så fall av at de andre byrådspartiene er enige.

  • Det blir gjenstand for forhandlinger etter valget. Når det gjelder Frp. tror jeg de uansett må få avklart hvordan de skal forholde seg til bompenger generelt, sier Skansen - og viser til partiets landsmøtevedtak om ikke å støtte noen nye bompengeprosjekter.

Mæland: - Interessant

Byrådsleder Monica Mæland sier at hun synes forslaget er interessant.

  • Det er verdt å se nærmere på. Av de forslagene som er kommet, er dette det mest saklige og rettferdige. Det straffer ikke folk som har normal arbeidstid og er i en tidsklemme. Man velger selv hvilken bil man kjører, og da er det ikke urimelig at de som forurenser mest betaler mest, sier Mæland.

Hun vil likevel ikke konkludere med at dette blir Høyres politikk etter valget. Heller ikke om det er mulig å få Frp med på forslaget.

  • Det er det for tidlig å spekulere i. Forslaget er helt ferskt, og det er lenge til eventuelle byrådsforhandlinger, sier hun.

Både leder i Bergen Høyre, Harald Victor Hove, og gruppeleder i bystyret Ragnhild Stolt-Nielsen har stilt seg positive til forslaget.

Hva mener du om forslaget?