BT har ring flere kvinner som tilbyr rengjøringstjenester. Alle har opplevde å bli trakassert med slibrige telefoner.

— Jeg er alltid på vakt når menn ringer på annonsene mine. Jeg har opplevd å bli spurt om jeg vil gjøre andre ting enn å vaske. Det er ingen kjekk opplevelse, forteller en kvinne som i en rubrikkannonse averterer at hun tar utvask og nedvask av hus.

BT begynte ringerunden ved tilfeldig å ringe på rubrikkannonsene i Bergensavisen under tema «Renhold». De fire første kvinnene vi fikk tak i kunne alle fortelle om mange slibrige telefoner.

Ville ha personlig vask

— Jeg har fått plenty med telefoner. Det var nettopp en i helgen som ringte og lurte på om jeg kunne vaske han nedentil eller om jeg tilbød seksuelle tjenester. Men jeg bare ler av det og driter de ut slik at de blir nødt å legge på, forteller en.

Men ikke alle er like begeistret for de uønskete telefonene. De andre føler det som svært ubehagelig at menn, både gamle og unge, ringer for å be om noe helt annet en det som er avertert i annonsen.

Ingen av de fire kvinnene har politianmeldt de uanstendige innringerne.

— Det er ingen vits. Jeg har forsøkt å oppspore de som ringer. Men det er en, som har ringt flere ganger. Han har skjult nummer, forteller en annen.

Betale husleien med sex?

For konstituert direktør Mona Larsen-Asp i Likestillingssenteret er dette ikke noe nytt.

— Jeg har hørt om liknende tilfeller før. Også kvinner som søker etter hybler eller leiligheter blir tilbudt å betale husleien i form av seksuelle tjenester. Det sier en del om enkelt menns syn på kvinner, sier Larsen-Asp til BT.

Ved Likestillingssenteret er de svært opptatt av dagens seksualisering av det offentlige rom, som de kaller det. Med de mener de at kvinner ofte blir fremstilt som seksuelle objekter hele tiden, særlig i reklamer. Det mener Larsen-Asp gir et inntrykk til menn om at kvinner alltid er tilgjengelig for sex.

— Dessverre er det noen menn som tenker at vi alltid er tilgjengelig. Men kvinner må kunne sette inn annonser uten å bli utsatt for trakassering. Når kvinner annonserer at de kan vaske, så er det nettopp det de gjør, sier direktøren i Likestillingssenteret.

Krav til annonseteksten

Både i Bergens Tidende og Bergensavisen er kravene høye til tekster som settes inn i rubrikkannonsene.

— Vi prøver å gi råd om hvordan teksten skal formuleres slik at kunden kan unngå slike henvendelser, sier Birte Solum, leder Bergens Tidende sitt Kundesenter og ansvarlig for rubrikkannonsene.

Både Solum og annonsesjef Linda Ekerhovd i BA har fått tilbakemeldinger fra kunder som har fått slibrige telefoner.

— Men det var mer før. Da tillot vi ofte folk å skrive at alt arbeid var av interesse. Nå må kundene presisere hva de er interessert i. Vi har håndbrekket på hele tiden slik at vi unngår misforståelser, sier Ekerhovd til BT.