• Det er mye positivt å hente dersom vi får motocrossbane ved Tennebekk, mener Arne Banks (22). Som lover å ikke skremme bort turgåerne.

Motocrossbane ved Tennebekk. For noen en drøm, for andre et mareritt.

Etter at Petter Klovholdt sendte inn søknad til kommunen om å tilrettelegge deler av området for sykkelentusiastene, har ikke reaksjonene latt vente på seg. Bergen Turlag sier nei, Grønn avdeling sier nei, Kirken sier nei, vegkontoret sier nei, Fylkesmannen sier nei og mange av naboene og turgåerne sier nei, nei, nei. Byrådet er eneste instans som til nå har sagt ja.

«Spenningssøkerne trenger tilbud»

— Hadde vi fått dette området å kjøre i, hadde vi vært mer enn fornøyde, sier motocrosskjørerne Arne Banks (22) og Morten Bragstad (29). Motocrossmiljøet i Bergen er stadig voksende, men foreløpig er det bare én godkjent kjørebane i Hordaland. Den ligger på Sotra.

— Vi skulle hatt en bane nærmere byen, sier Arne. Faren, Jonathan Banks, som har to sønner i miljøet, nikker enig.

— Banen på Sotra er topp, men vi trenger flere baner for å kunne hevde oss på landsbasis, sier Morten, som har deltatt i norgesmesterskap og norgescuper.

Mellom fem og sytti år

Den ønskede banen er imidlertid ikke ment bare for proffer.

— Vi pleier å si at alle mellom fem og sytti år kan holde på, sier Morten, som selv har kjørt motocross siden han var fire.

Sykkelentusiastene ønsker også å rekruttere flere medlemmer fra nærmiljøet.

— Det er utrolig mange ungdommer i dag som søker fart og spenning. Et bredt idrettstilbud er viktig for oss ungdommer. Ikke alle liker håndball eller fotball, sier Arne. Han er overbevist om at mange vil få glede og utbytte av det dersom banen kommer til Tennebekk.

— Vi har mange eksempler på at de som gjerne ikke er mors beste barn har funnet roen gjennom motocrossen, sier kameratene. Her står utfordringene i kø.

Forståelse for turgåerne

Men hvorfor akkurat Tennebekk?

— Som du ser, ligger det ønskede området nesten opptil motorveien, og der er det støy uansett. Vollene og trærne fungerer som lyddempere, og det er ikke mye som må gjøres her før en bane kan være klar. Det eneste vi egentlig trenger er sand, sier Arne.

Sykkelentusiastene har forståelse for at turgåerne i området er skeptiske til bråk fra syklene.

— Vi har ikke tenkt å ta fra dem noe. Det aktuelle området blir ikke brukt likevel, sier Arne.

Vil møtes på halvveien

— Dessuten trenger vi for eksempel ikke å trene om søndagene. På Sotra trener vi noen timer torsdag og lørdag, fortsetter han.

Man har også et reglement for decibelnivået. Det skal ikke overskride gatesykler.

Oppfordringen til tvilerne?

— La oss møtes på halvveien. Bare vi får trene noen timer to-tre dager i uken, er vi fornøyde. Dessuten kan banen brukes til vanlig trøsykling også, sier Arne.

— Snu dere rundt og se at dette er bra for de unge, sier Morten før gutta forsvinner for å ta en demonstrasjonsrunde. Vrooom!

DRØMMEBANEN: Arne Banks (22) og de andre entusiastene i motocrossmiljøet har et sterkt ønske om å anlegge treningsbane ved Tennebekk. Den eneste godkjente banen i Hordaland ligger på Sotra.
Foto: Helge Skodvin