Skjælaaen vil ha null nye p-plasser i Bergen.Fylkets fremste samferdselspolitiker slakter byrådets strategi for parkering i sentrum.— Parkeringspolitikk er det viktigste grepet politikerne kan bruke for å gjøre noe for kollektivtrafikken, sier Skjælaaen og legger til:- Andre byer har erfart at folk kjører bil dersom de finner et sted å parkere den. Skal Bergen ha troverdige planer for kollektivsatsing og bybane, kan ikke bypolitikerne samtidig øke antallet parkeringsplasser. Byrådet vil ha 500 Tirsdag gikk byrådet inn for å øke tallet på parkeringsplasser med 500 i denne bystyreperioden. Det tredje dekket på ByGarasjen som skal stå ferdig neste sommer, gir 800 nye plasser. Samtidig vil byrådet inndra 300 plasser på gateplan.Deretter vil byrådet bygge Klostergarasjen og et anlegg i tilknytning til Skansentunnelen. Hvor mye gateparkering som skal fjernes i den forbindelse, vil byråd Tom Knudsen vurdere senere.Skjælaaen mener Bergen tåler et tredje dekk på ByGarasjen. Men da må samtlige 800 plasser kompenseres for ved å fjerne gateparkering. Utbygging utover det lar seg ikke forene med kollektivsatsingen, hevder han. Næringsrådet: 2000Bergen Næringsråd har reagert stikk motsatt på byrådets parkeringsstrategi. - Å tømme Festplassen har i alle år vært knyttet til ferdigstillelse av Klostergarasjen, påpeker administrerende direktør Helge S. Dyrnes i et innspill til byrådet. Næringsrådet viser til analyser som konkluderer med at det sentrale byområdet trenger mer enn 2000 flere parkeringsplasser.Til dette sier Skjælaaen:- Bergen Næringsråd uttaler seg som om det er bilene som skal inn i butikkene og handle.