Han setter dermed foten ned for samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppas (Sp) ønske om å trekke næringslivet inn i utbygging av vei og bane.

Under en interpellasjonsdebatt i Stortinget tirsdag gjorde finansministeren det klart at regjeringen ikke åpner for flere såkalte OPS-prosjekter, der statlige og private aktører går sammen om store vei— og baneutbygginger.

Debatten ble reist av Høyres Øyvind Halleraker som ville vite om finansministeren er villig til å ta i bruk alternative finansieringsmodeller for å gjøre store transportinvesteringer mindre avhengige av de årlige budsjettene.

Halleraker fikk et entydig svar om at det er finansministeren ikke. Johnsen mener at det er fullt mulig å drive rasjonelt med dagens ordning og at det er prioritering det hele dreier seg om, ikke hvilket system for budsjettering man velger.

Ikke avbetaling

— Hvis du har penger på bok, kjøper du ikke varer på avbetaling. Norge har ikke noe behov for å finansiere store utbygginger med lån som skal betjenes med framtidige bevilgninger over statsbudsjettet. Privat lånefinansiering bidrar til og med til å øke kostnadene, da den er dyrere enn statens egen finansieringskostnad, sa Johnsen.Halleraker er skuffet over at finansministeren ikke vil bruke det verktøyet som OPS representerer. Han tror Johnsen enten presses ideologisk av SV i regjering til å blokkere denne veien, eller at hans innflytelsesrike embetsverk i departementet har makroøkonomiske motforestillinger mot å bruke lån fra næringslivet.

— Men jeg tror ikke de klare å stå imot dette. Nå er det så mange institusjoner og bransjeorganisasjoner som vil prøve denne måten å bygge ut på, inkludert LO, NHO og etater under samferdselsministeren, at noe vil skje. Det er som en tsunami skyller inn over landet, sier Halleraker til NTB.

Kleppa vil ha innspill

Samferdselsminister Kleppa (Sp) åpnet i Aftenposten mandag for «en bredere drøfting av finansiering av samferdselsprosjekter enn det jeg selv har deltatt i til nå». Hun vil også drøfte om regjeringen skal prøve ut andre modeller.

Kleppa sier til NTB at det ikke er noen uenighet mellom henne og Johnsen om at veibygging i denne stortingsperioden skal skje gjennom en kombinasjon av statlig finansiering og bompenger.

– Men vi forbereder en stortingsmelding våren 2013, og i den forbindelse ønsker jeg innspill fra en rekke ekspertmiljøer og organisasjoner om hvordan vi kan få mer vei for pengene. Det gjelder også andre typer finansiering, sier Kleppa.

Halleraker sier at det er kjente fronter som kommer til syne. Fra sin lange fartstid i transport- og kommunikasjonskomiteen (som den nå heter) har han sett at Senterpartiet lenge har vært tilhenger av alternativ finansiering, det samme har det han kaller høyresiden i Ap.

— Johnsen nyter stor tillit i alle lag i samfunnet. Det er beklagelig at han ikke bruker den til å tenke slik han gjorde da han satt som fylkesmann i Hedmark, sier Halleraker.

Finansministeren sa i Stortinget at bevilgninger til infrastruktur må vurderes på samme måte som bevilgninger til andre formål på statsbudsjettet. Han fastholdt at utbyggingsprosjekter også i dag kan strekke seg over flere år ved at Stortinget vedtar en kostnadsramme som forplikter ut over første budsjettår, slik tilfellet var ved bygging av Operaen.

Med henvisning til Nasjonal transportplan 2010-2019 sa Johnsen at det blant annet er gevinster å hente ved bedre kontraktstrategier innenfor dagens system. (©NTB)

Hva mener du om at private lån skal finansiere veiutbygging? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor.