Blant de 15 som har reguleringsplaner på vent finner vi AS Eidsvåg Fabrikker. De skal bygge Eidsvåg Lokalsenter med 15.000 m²kontorer og forretninger.

— Vårt siste forslag til parkering ligger over meglingsresultatet, og da har vi strukket oss langt allerede. Skulle man gått ned på Fylkesmannens opprinnelige forslag, måtte vi ventet 20 år til Bybanen kommer før det blir liv laga, sier Jørgen Christoffer Urdahl.

Tomme bygg

På Brakhaugen i Ytrebygda vil Rieber Eiendom AS bygge næringsbygg på 93.000 kvadratmeter. Administrerende direktør Bjart Nygaard mener de ikke kan leve med forslaget til Fylkesmannen. Det forutsetter nemlig at de offentlige kommunikasjonsløsningene er betydelig bedre, ifølge Nygaard.

— Hadde vi hatt en bybane ved siden av, som 30 til 40 prosent av arbeidstakerne kunne tatt, så ville det vært en teoretisk mulighet for dette.

Dagens kollektivtilbud kombinert med Fylkesmannens parkeringsforslag, ville skremt vekk mulige leietakere, mener Nygaard.

I Kanalveien vil FAV Eiendomsutvikling bygge 9000 kvadratmeter med bolig og kontor. Eiendomssjef Odd Fondevik er klar på at meglingsforslaget ikke er godt nok for leietakerne.

— Får vi ikke flere plasser enn dette, blir det ikke bygget.

Vil godta

Petter Hjortland og Bergen Nord Eiendom AS er inne i tre planer. På Wergeland senter er de involvert i planer om å bygge 20.000 kvadratmeter bolig, kontor og forretning.

— Meglingsforslaget kan vi godta. Men det som gjør oss frustrert er at kommunen skal ta nesten alle dagparkeringsplassene vi har allerede. Da kan vi ikke gjennomføre forretningsdelen i dette prosjektet.

I Kong Oscars gate vil ROM Eiendom bygge boliger, forretnings- og kontorlokaler.

— Slik jeg har forstått det ville vi kunnet akseptert det fylkesmannen har kommet med. Vi ønsker å få denne planen gjennom relativt raskt, og kan ikke avvente en lang prosess med departementet, sier prosjektdirektør Bjørn Glemmestad.