— Det er lenge siden jeg registrerte at leksearbeid gir større frustrasjoner og problemer enn gevinst, sier rektor Olav Lunde Fjelltveit.

At leksearbeid øker de sosiale forskjellene blant elevene, mener han er temmelig åpenbart.

  • For å si det banalt: Det er rått urettferdig å forvente at en enslig mor med tre barn skal leve opp til samme forventninger som en kjernefamilie med mor, far og to barn, sier rektoren.

På bordet slåss fargerike pennalhus om plassen med arbeidsbøker og Tuba Luba lesebok. Sirlig løkkeskrift skrår over arket i den lilla arbeidsboken, og før Snorri Vikanes Bjarnarson (8) går hjem for dagen, er leksene unnagjort.

— Det er best å gjøre leksene på skolen. Da slipper jeg å sløse bort tiden hjemme og kan spille Nintendo Wii i stedet, forklarer 3.-klassingen, som bare ser fordeler med leksehjelp på SFO.

  • Samme her, skyter klassekompisen Ole Kristian Kyrkjebø inn fra høyre.

De er på linje med rektor: Han synes heller ikke det er en særlig god idé at ungene skal bruke fritiden bøyd over leksebøkene.

  • Etter beste evne klarer jeg ikke å se leksenes fortreffelighet. De blir et fremmedelement i barns fritid, sier Fjelltveit.

Han stiller spørsmål ved om lekser er et særlig godt utgangspunkt for å skape gode relasjoner mellom foreldre og barn.

— Leksene henger liksom i løse luften, og konkurrerer med alt det andre, kanskje viktigere, som skal skje i et barneliv på fritiden, sier Fjelltveit.

— Men skoledagen er for kort. For å komme gjennom pensum trenger vi enten lekser eller heldagsskole. For min del må vi gjerne avskaffe leksene, og erstatte dem med heldagsskolen.

Hva er dine erfaringer med hjemmelekser? Del dem med oss under!

Vegar Valde