Stadig flere politikere tar til orde for ikke bare å bevare trolleybussen i Bergen, men også å utvide linjenettet.

Skyss informerte denne uken politikerne i samferdselsutvalget i Hordaland fylkesting om arbeidet med mulighetsstudien om trolleybussen, som politikerne har bestilt. I første rekke er det to linjer det vurderes å elektrifisere:

Mellom sentrum og Oasen i Fyllingsdalen, over Puddefjordsbroen, og gjennom Løvstakktunnelen.

Fra dagens endestopp i Birkelundstoppen, via Sædalen og Helldalsåsen, til Nesttun.

I tillegg er det blitt foreslått å forlenge trolleybussen fra Birkelundstoppen ned til Paradis. Da vil bybanereisende som skal til Haukeland kunne skifte til trolleybussens linje 2 der.

Seks av 586 busser

— Dette vil gjøre trolleybussnettet langt mer omfattende og robust. Det er økonomisk lurt, og vil sikre oss et hundre prosent miljøvennlig tilskudd til Bybanen, sier Alf Helge Greaker (V), nestleder i samferdselsutvalget.

Også Ap ønsker utvidelse av trolleybussnettet. I dag er det bare seks trolleybusser igjen i Bergen, av totalt 586 busser. Fylkeskommunen driver et eget trolleybuss-verksted på Mannsverk. Det betyr at kostnadene blir høye pr. buss.

— Trolleybussen er ikke bærekraftig med så lite volum. Men det er det mest miljøvennlige alternativet i forhold til støy og utslipp. Derfor ønsker vi å se på en utvidelse til Oasen og Sædalen, sier Ruth Grung (Ap).

Trolley-tja i Høyre

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H) har tidligere åpnet for en slik utvidelse, og nå settes han under press fra eget parti. Hordaland Unge Høyre vil nemlig ha flere trolleybusser i Bergens gater.

— 60 prosent av NOx-utslippene fra veitrafikken kommer fra tungtrafikken, inkludert busser. Trolleybuss med energi fra vannkraft slipper som kjent ut null NOx og CO2. Å utvide trolleybussnettet vil være ett av flere tiltak mot forurenset luft i Bergen, sier leder Erik Skutle og nestleder Hannah Atic i Hordaland Unge Høyre.

Frem til nå har Tide fått betalt fem millioner kroner i året for å drive trolleybussene. Fylkestinget vedtok i november å gå i forhandlinger med Tide om forlenget kontrakt frem til 2018. Men partene har så langt ikke klart å komme til enighet.

Bybanen kan få driften

— Vi er fortsatt i forhandlinger, og har bedt om en del fakta fra Tide før neste møte. Hensikten med mulighetsstudien er å få frem mest mulig fakta før en tar en beslutning, sier fylkesrådmann Rune Haugsdal.

En mulighet kan være å la Bybanen stå for den tekniske driften av trolleybussen.

— Det er samme teknologi i ledningsnettet, så dette er kompetanse vi allerede har på plass. Da kan vi spare mye på driften, sier Greaker.

— Det vil bety at driftskostnadene på trolleybusser vil nærme seg ordinære diesel- og gassbusser, sier Skutle.