Det blir heller ingen nye utenlandsruter fra Bergen neste år.

— Vår første prioritet fremover blir å levere det kundene betaler for. Og det er at flyene går når de skal. Værforholdene kan vi gjøre lite med. Men det er helt avgjørende å øke kvaliteten på flytilbudet vårt. Her har vi også sett en klar forbedring nå mot slutten av året, sier Strand til Bergens Tidende.

Ola Strand begynte som administrerende direktør i SAS Braathens for tre uker siden. Disse ukene har han brukt til dialog med selskapets tillitsvalgte og ansatte over hele landet. Denne uken var han i Bergen for å møte ansatte på Flesland for første gang.

Nesten i rute

— Selv om vi fortsatt har en del å gjøre før de ulike kulturene i selskapet er sammensmeltet etter at SAS og Braathens ble integrert, opplever jeg at våre medarbeidere ser at vi må ha felles mål, og at vi må levere varene til våre passasjerer. Et kansellert fly skaper ikke bare frustrasjon hos de reisende. Det fører også til betydelig inntektstap og økte kostnader.

De siste månedene har SAS Braathens hatt en regularitet på 99 prosent i den norske flytrafikken. Nesten 90 prosent av flyene har gått i rute eller vært mindre enn 15 minutter forsinket.

Ikke nye ruter fra Flesland

Strand kan imidlertid ikke love nye flyruter fra Bergen med det første. Da SAS Braathens la ned flyrutene fra Bergen til Paris og Roma i høst, sa selskapet at man ville kompensere dette med nye utenlandsruter. Men nå sier Strand at det ikke planlegges noen nye flyruter fra Flesland kommende sommersesong. Den eneste utvidelsen i Bergen blir en ekstra ettermiddagsavgang mellom Bergen og Oslo i neste års sommerprogram.

Torsdag la SAS Braathens frem nye trafikktall for november. Selskapet fraktet vel 809.000 passasjerer i forrige måned, en vekst på to prosent.