SV vil at det skal gis tydelig beskjed om hvilke bilder som er manipulert eller retusjert.

— Vi krever også at markedsføringsloven blir gjennomgått for å se hvordan vi kan gjøre det lettere å stoppe reklame som åpenbart bidrar til kroppspress, sier nestleder Audun Lysbakken i SV.

Krever totalforbud

Han vil ha et generelt forbud mot markedsføring av kosmetisk kirurgi og slankemidler. I dag finnes det et forbud mot usaklig markedsføring av kosmetisk kirurgi, for eksempel før/etterbilder.

— Dette kom i 2005 etter at vi hadde foreslått forbud første gang. Vi mener et totalforbud vil være riktig nå, sier Lysbakken.

Forslagene om regulering av reklamebransjen er vedtatt i SVs arbeidsprogram for neste stortingsperiode.

— Politikerne kan jo ikke styre TV-stasjonenes program, men det er fullt mulig å lage regler for bruk av reklame. Jeg tror at reklamens makt er stor når det gjelder å skape et usunt kroppspress, sier Lysbakken.

Vernebriller mot media

Cand. polit. i psykologi, Ruth Velsvik, vet noe om hvordan tenåringer reagerer på reklame, og har oversatt, utarbeidet og evaluert et helsefremmende undervisningsprogram som skal få dem til å gjennomskue markedsføringen.

Programmet «Bruk vernebriller mot media» retter seg først og fremst mot unge mennesker i alderen 14 til 18 år, og er hittil evaluert ved to ungdomsskoler med til sammen omkring 250 elever, både gutter og jenter.

— Hovedhensikten med prosjektet er rett og slett å gi ungdommer ressurser til selv å avsløre holdningen i reklamen og få dem til å innse hvor mye de blir manipulert, sier Ruth Velsvik.

I går holdt hun foredrag om prosjektet på høstkonferansen ved Regionsenter for barn og unges psykiske helse (RBUP) i Bergen.

Slankepress

— Utgangspunktet er at vi aldri tidligere er møtt med så mange medieskapte budskap som forteller oss hvordan kroppen vår skal være. Tynn er suksess. Tykk er fiasko. Det er det enkle budskapet i reklamen. Og det går inn hos tenåringer i en sårbar fase. 51 prosent av alle 15 år gamle jenter og 20 prosent av jevnaldrende gutter er misfornøyde med kroppen sin. Hele 80 prosent av jentene er opptatt av slanking, mens mellom ti og tjue prosent har spiseproblemer. Guttene har andre problemer. Det er blitt avdekket at gutter helt ned til 13 år har brukt anabole steroider. Det er også registrert spiseproblemer blant 6,5 prosent av 15-årige gutter i et norsk utvalg.

Usanne bilder

— Det idealiserte og fullstendig usanne og falske bildet som TV og ukeblader skaper, er en av flere årsaker til at stadig flere unge får problemer med kroppen sin og lider av lav selvtillit som kan resultere i livsfarlig slanking og bruk av helsefarlige preparater, sier Velsvik.

Gjennom ti timers undervisning får ungdommene se med selvsyn hvordan de blir lurt.

— Vi viser hvordan personene i reklamen ser ut i virkeligheten i forhold til hvordan de fremstår i reklamen, og vi får ungdommene til å tenke gjennom hva som ligger bak, nemlig å få solgt mest mulig av produktene. Det er en aha-opplevelse for mange av dem, sier Velsvik.

Hva mener du om SVs forslag? Si din mening her.

Odd Mehus
BT