– Jeg er veldig glad for at fylkesrådmannen går inn for å øke hastigheten på hurtigbåtene til 35 knopp. Da vil det være mulig å komme seg raskt frem og tilbake i regionen, sier Helge Andre Njåstad som er leder i Samarbeidsrådet for Sunnhordland.

Njåstad hadde ønsket seg et rutealternativ som var bedre tilrettelagt for Rubbestadneset på Bømlo. I fylkesrådsmannens ruteplan bortfaller to avganger mellom Rubbestadneset og Bergen. Njåstad er redd næringslivet på Bømlo dermed vil benytte seg av flyplassen i Haugesund fremfor Flesland. Til gjengjeld øker trafikken mellom Leirvik, Ranavik og Sunde med fire daglige avganger.

– Gassfergene som kommer i 2007 vil være så raske at det er lite tid å spare på å ta hurtigbåt i 30 knopp. En fart på 35 knopp vi derfor bidra til at flere lar bilen stå, tror Njåstad.

Hvilke rutealternativ som til slutt blir valgt for 2007 er ennå ikke avgjort. Innstillingen fra fylkesrådmannen går videre til samferdselsutvalget onsdag, og blir endelig avgjort i Fylkesutvalget i slutten av måneden.

Når rutealternativet er valgt er det opp til fylkesrådmannen å avgjøre hvilke selskap som får konsesjon til å kjøre rutene.