Til en timepris på kr 570 har seksbarnsfaren Fidele Witisengo Kinunda kjørt skolebil i 2,5 år på Førerkortsentralen i Bergen.

— Det er veldig vanskelig å betale så mye samtidig som en skal forsørge seks barn. Det burde vært en makspris, sier Kinunda.

Han får støtte av kameraten Odd Magne Havneraas.

— Dette er helt umoralsk. Enten må de gi klar beskjed om at han ikke har noe bak et ratt å gjøre eller så må de ta ansvar for ham og garantere en makspris på for eksempel 30.000 kr. Dette er ikke god forretningsskikk, mener Havneraas, som kjenner flere utlendinger som sliter med at det tar lang tid å få førerkort.

Jeg anbefaler folk å bli god i norsk før de starter kjøreopplæringen. Det kan spare dem for mange timer Erik Haukedal, faglig leder

Drømmer

Ny 7-seters bil har Kinunda også kjøpt for å kunne frakte familien trygt rundt. I tillegg har han planer om å bli drosjesjåfør for å brødfø seg og familien.

— Nå jobber jeg med renhold, men drømmen er å kjøre drosje, sier han.

Men førerkortet lar altså vente på seg. Nå får han gratis private kjøretimer tre ganger i uken av Odd Magne Havneraas. Han er opprørt på Kinundas vegne, som har klart teorien, men snart skal forsøke seg på oppkjøring for femte gang.

Garanti

- Men dersom Kinunda ikke lærer dette fortere, mener du at kjøreskolen skal ta den økonomiske støyten for det?

— Ja, så absolutt! De har loppet denne mannen for 80.000 kroner og burde ha garantert ham førerkortet for lenge siden, sier Havneraas.

En slik prisgaranti benyttet Havneraas seg av selv på 80-tallet.

— Det kostet maks 5000 kroner for å ta førerkort for tyngre kjøretøy. Det var i Drammen i 1983 og ved stryk og deretter nye timer så kostet ikke dette noe ekstra, sier han.

- Umulig

Faglig leder i Førerkortsentralen, Erik Haukedal, mener det er riktig å fakturere full pris for hver time selv om opplæringen tar lang tid.

— Det er helt umulig å operere med makspris i denne bransjen. Da måtte i tilfelle staten subsidiert disse elevene. Vi har små marginer på kjøretimene, selv om mange tror noe annet. Det er mye penger å betale, men det er også en investering i fremtidig jobbmuligheter, sier han.

- Hvor ofte skjer det at elever må ut med 80.000 kroner for opplæringen?

— Det er veldig sjelden, men det skjer av og til. Hvis vi ser at eleven vil få problemer råder vi dem til å vente med opplæringen, eller gå over til automatgir. Mange avstår likevel fra dette fordi de vil ha mulighet til å kjøre alle slags biler.

Språk

Språkproblemer mellom elev og lærer er også en vanlig årsak til et høyt antall kjøretimer.

— Jeg anbefaler folk å bli god i norsk før de starter kjøreopplæringen. Det kan spare dem for mange timer, sier Haukedal.

Det er i dag vanlig å bruke rundt 30.000 kroner på kjøreopplæring.

OPPRØRT: Odd Magne Havneraas mener kjøreskolen burde slutte å fakturere Kinunda for opplæringen.FOTO: Rune Stølås