— Skattereglene er ikke miljøvennlige. Det bør i det minste være likhet for buss og bil. Helst skulle det vært et fortrinn for kollektivtransport, nå er det motsatt, sier Lisbeth Iversen (KrF).

Det mye omtalte «giftlokket» over Bergen sist uke har ført til økt fokus på trafikksituasjonen i byen. Byråden mener lover og regler som «slår hverandre i hjel» gjør det vanskelig å velge miljøvennlige løsninger.— Det er et stort problem at man blir straffet for å hjelpe sine ansatte til å velge kollektivt, mens det er fritt frem for å tilrettelegge for bilkjøring, sier Iversen, byråd for byutvikling, næring og klima.

- En viktig sak

Hun mener regjeringen bør innføre en straksordning som gjør at folk tjener på å være miljøvennlige.

— Det er en viktig sak, og jeg har forstått at samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vurderer ordningen. Vi kan ikke gjøre noe med dette i Bergen før regjeringen legger opp til et mer rettferdig og miljøvennlig system, sier Iversen, og legger til at hun flere ganger har tatt opp temaet i møter med samferdselsministrene de siste årene.

Problemstillingen er velkjent. For to år siden snakket Ap-politiker Tore O. Sandvik om å redde de norske storbyene fra «trafikkinfarkt», og i valgkampen sist høst lovet Høyre, Venstre og KrF å fjerne denne beskatningen.

Administrerende direktør i GC Rieber Eiendom, Bjart Nygaard (bildet), mener det ikke står på viljen hos bedrifter og ansatte.— Ordningen er ikke akkurat miljøfremmende, sier han.

I 2008 fikk selskapet Naturvernforbundets miljøpris for å ha lagt til rette for sykling til jobben. I dag har de en ordning der de ansatte får en månedlig godtgjørelse dersom de forplikter seg til å la bilen stå i jobbsammenheng, i tillegg til et elbilprosjekt.

— Det er mange som føler et ansvar og vil være med. Vi forsøker å hjelpe frem miljøvennlige løsninger, og så blir man skattelagt. Det er klart det oppleves som surt, sier Nygaard.

— Politisk ukorrekt med SUV

Ifølge administrerende direktør i Bergen Næringsråd, Marit Warncke, viser de siste medlemsundersøkelsene deres at byens bedrifter er opptatt av miljøet.

— Det er politisk ukorrekt å sitte i SUV-en. Flere bruker sykkel og flere reiser kollektivt. Det er også flertall for videre utbygging av Bybanen, og bedriftene er villige til å betale mer bompenger, forteller Warncke.

I 2008 satte Toro i gang en sykkelaksjon for sine ansatte. Både i Arna og ved hovedkontoret i Nøstegaten er det lagt til rette for sykkelparkering og mulighet for å dusje på jobben — med stort hell: Ida Bjerke Olsen (bildet), miljøsjef i Rieber & Søn, forteller at 20 prosent av de ansatte ved fabrikken syklet til jobb i fjor.- Det synes vi er kjempebra. Vi forsøkte oss på en ordning der firmaet eide syklene, som de ansatte så fikk disponere, men det strandet på grunn av skatteregler, sier Bjerke Olsen, som selv sykler til jobben fra Hordvik når forholdene gjør det mulig.

I tillegg til skatteordningene mener mener hun at dårlige sykkelstier er et stort problem i Bergen.

— Det er sjelden du finner en hel strekning fra hjemmet til jobben som er bra - noen steder er det livsfarlig å sykle. Sammen med skattereglene gjør dette det vanskelig for et firma å sponse sine ansatte til å bli miljøvennlige, sier hun.

Ingen er interessert i å puste inn den luften igjen.

Liv Næss

Vil unngå nye giftlokk

Hun får støtte av informasjonsrådgiver Liv Næss i Sparebanken Vest. De har også lagt til rette for dusj og noe sykkelparkering på jobben, men har ikke avtaler knyttet til kollektivtransport.

— Vi måtte jo skatte av det, og det er kanskje ikke riktig at arbeidsgiverne skal administrere en slik ordning. Myndighetene bør i så fall gjøre det til en skattefordel å være miljøvennlig, sier Næss.

Hun tror «giftlokket» over Bergen har endret holdningene hos folk, selv om hun personlig er skuffet over at «det første bergenserne gjorde da de slapp løs parkeringen, var å hente frem bilen igjen».

— Jeg tror det er lettere å få gehør for nye tiltak nå. Ingen er interessert i å puste inn den luften igjen, sier Næss.

Det har ikke lyktes bt.no å få en kommentar fra Samferdselsdepartementet eller Finansdepartementet i dag.

Hva mener du om skatt på betalt kollektivtransport? Bruk kommentarfeltet.

TEPPELAGT: Giftskyen over Bergen. Jan M. Lillebø (Foto)