Opprinnelig var anbudsfristen 30. september, men den er nå utvidet til 29. oktober, opplyser Samferdselsdepartementet.

— Siden det har meldt seg en potensiell interessent som ønsker bedre tid til å sette seg inn i konkurransegrunnlaget, er det naturlig å forlenge tilbudsfristen, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Selskapet som har bedt om utsettelse, er Veolia, ifølge NRK.

Se våre webkamera fra skipene:

M/S Fram | M/S Kong Harald | M/S Lofoten | M/S Midnatsol | M/S Nordkapp | M/S Nordlys | M/S Polarlys | M/S Richard With | M/S Trollfjord | M/S Vesterålen

- Interessant

Daglig leder i Veolia Transport Nord, Stig Solheim, vil overfor NTB verken bekrefte eller avkrefte at det er selskapet som har bedt om utsettelsen.

— La oss si det sånn at vi ser på dette med veldig seriøse øyne. Vi driver hurtigbåt og ferjer i hele Nord-Norge, og det interessante er at anbudsutlysningen faller godt inn i vår strategi med gods- og passasjertransport, sier Solheim.

Han forteller at selskapet, som er en del av det franske storkonsernet Veolia, for tiden bruker store ressurser på å vurdere om det skal legge inn anbud.

— Hurtigruten har sine skip og vi har det ikke, men anbudsinnbydelsen er veldig åpen på ulike skipstyper, sier Solheim.

Hurtigruten ASA

Strekningen Bergen-Kirkenes trafikkeres i dag av selskapet Hurtigruten ASA, som ble til gjennom en fusjon mellom rederiene Ofotens og Vesteraalens Dampskibsselskab og Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA i 2006.

Til NRK sier selskapets kommunikasjonssjef, Ragnar Norum, at det i flere uker har gått rykter om at andre selskaper vil legge inn anbud.

Kan være flere

Etter det NTB kjenner til, skal også et annet selskap gå med planer om å komme med et anbud på ruten.

Aksjene i Hurtigruten ASA ble ved stengetid omsatt for 3,72 kroner, en nedgang på 2,36 prosent siden åpning. Hittil i år har kursen hatt en nedgang på 3,38 prosent, men kursen nå er hele 141,56 prosent høyere enn den var for tolv måneder siden.