Forutsetningen for å utfordre SAS på Bergen — Oslo er at Danish Air Transport også får napp på et eller flere av anbudene Posten Norge ASA har ute om transport av post mellom Oslo og de største norske byene. Selskapet har allerede erfaring med å fly post mellom Oslo og Ålesund.

Danish Air Transport er det andre danske flyselskapet som på kort tid har meldt sin interesse for å utfordre SAS på Bergen - Oslo. Sist mandag skrev BT at også Sterling vil vurdere noen avganger til vinteren.

— For oss vil det være meget interessant å fly passasjerer mellom Oslo og Bergen. Kan vi få disponert flyet til postoppdrag når vi ikke frakter passasjerer, har vi sammen med lave driftsutgifter et godt grunnlag for lønnsomt drift. Vi har allerede fly til en slik rute, sier personellsjef i Danish Air Transport, Bjarne Rasmussen til Bergens Tidende.

Lavere priser

Han vil foreløpig ikke si noe om prisnivået på billetter. Men Rasmussen lover langt billigere flybilletter enn det SAS tilbyr dersom ruten blir etablert.

Sist mandag skrev BT at Posten Norge ASA er på jakt etter flyselskaper som vil kombinere posttransport med passasjerflyging. Ifølge Innkjøpsdirektør Edvard Stendal ønsker Posten konkurranse på norske flyruter etter at SAS kjøpte opp Braathens, og de to selskapene nå har fordelt det norske rutenettet mellom seg.

Forhandler

Bjarne Rasmussen bekrefter at Danish Air Transport allerede har vært i forhandlingsmøter med Posten Norge ASA. Selskapet er svært interessert. Danish Air Transport har allerede to 70 seters fly av typen ATR 72. Disse flyene kan omgjøres fra passasjerfly til fraktfly i løpet av 45 minutter. Som fraktfly har det kapasitet til åtte tonn post pr. avgang.

— Dermed kan vi fly passasjerer mellom Bergen og Oslo store deler av dagen, for så å ominnrede flyet i løpet av kort tid og fly post på kvelds- og nattetid.