Konsernsjefen i SAS, Jørgen Lindegaard sier til Bergens Tidende at man allerede har søkt om nye landingstillatelser både på Heathrow og Gatwick. Men det er ikke avgjort hvilket av selskapene i SAS-gruppen som eventuelt skal operere en utvidet flyrute. Braathens flyr i dag en gang daglig på Bergen — London. Men både SAS, Braathens og Widerøe er aktuelle operatører.

Lindegaard legger til at det er aktuelt å utvide Londonruten når neste års sommerprogram trer i kraft 30. mars. Mens Braathens flyr fra Flesland til Gatwick på ettermiddagstid, med retur til Bergen om kvelden, ønsker SAS i tillegg å få til en helt ny morgenavgang mellom Bergen og London. For å sikre passasjergrunnlaget kan det bli aktuelt at morgenflyet mellomlander på Sola.

Må være lønnsom

— Får vi dette til, vil vi stille strenge krav til lønnsomhet. SAS har ikke råd til å fly ruter med tap i flere år. Nye ruter må raskt kunne gå med overskudd. Skjer ikke det, fjerner vi dem. Det vil også skje dersom Bergen - London blir utvidet, sier Lindegaard.

SAS ønsker primært å fly Bergen - Heathrow. Men på denne flyplassen er det også vanskeligst å få tildelt såkalte slottider, altså klokkeslett for landing og avgang. Får man slottid på storflyplassen Heathrow, vil Lindegaard ikke utelukke at SAS velger å fly selv. Dersom man få tildelt slottider på Gatwick, er det mest sannsynlig at også en ny morgenavgang blir operert av Braathens.

Widerøe overtar?

Men Lindegaard vil heller ikke utelukke at Widerøe får oppdraget med å fly på et utvidet ruteopplegg mellom Bergen og London. Selskapets helt nye Dash 8 Q400 med 72 seter, har både rekkevidde og marsjfart til å kunne ta seg av en rute over Nordsjøen. Dessuten er dette flyet så lite at det er lettere å fly lønnsomt direkte Bergen - London uten mellomlanding i Stavanger. Denne flytypen kan også lande på London City Airport i London sentrum. Det betyr kortere reisetid for forretningsfolk.

Widerøe-sjefen Per Arne Watle sier at selskapet vil få to nye Dash 8 Q400-fly neste år. Men Widerøe har ikke vært i samtaler med SAS-ledelsen om Bergen - London.

— Storbritannia er et interessant marked for oss. Vi flyr allerede til Newcastle og Aberdeen. Men det er opp til eieren vår SAS å avgjøre om Widerøe kan være aktuell for Bergen - London, sier Watle.