Arbeiderpartiets gruppeleder i bystyret kaster en brannfakkel inn i debatten om kollektivtrafikk og veier, etter at Bergen kom på sisteplass i BTs storbyundersøkelse om temaet.

I snart ti år har Skansetunnelen vært en av bærebjelkene i Bergensprogrammet, samferdselsplanen som Ap, Høyre og KrF ble enige om i 1999.

De to andre bærebjelkene er Bybanen og Ringveg Vest, som begge er på god vei til å få ferdigstilt sine første byggetrinn. Skansetunnelen er blitt liggende i stabilt sideleie, og der mener Ohnstad prosjektet kan forbli.

— Jeg sier ikke at vi aldri skal bygge tunnelen, men jeg mener vi må gjøre ferdig en del andre ting først. Nå er det viktigere å forlenge Bybanen mot Flesland og gjøre ferdig Ringveg Vest, sier han.

I tillegg vil han bruke pengene til å bedre fremkommeligheten for bussene.

Les også: Mæland: - Tar livet av Bergensprogrammet

Begrunnelsen

Det er fem grunner til at Ohnstad mener planene om Skansentunnel bør revurderes:

  • Det planlagte tunnelnedslaget i Christies gate, ved Byparken, har fått kritikk. Byantikvaren slo nylig fast at Skansetunnelen vil ødelegge uerstattelige kulturminner.
  • Grunnforholdene er vanskelige. Ohnstad tror tunnelen blir teknisk vanskelig å få bygget, og må gå svært dypt.
  • Det vil gjøre tunnelen dyr. I Bergensprogrammet er det satt av 440 millioner kroner. - Det beløpet kan man sikkert doble, mener Ohnstad.
  • Han tviler på tunnelens begrunnelse som miljøprosjekt. På slutten av 90-tallet ble tunnelen lansert som et prosjekt for å redde Bryggen.

— Siden den gang har vi flyttet veien og trafikken er langt lavere på Bryggen. Jeg tror det er mulig å få et bilfritt Bryggen uten tunnelen, når vi får bygget et parkeringsanlegg under Fløyen med innkjørsel nordfra, sier Ohnstad.

Han viser også til at dype tunneler gir høyere drivstofforbruk og CO2-utslipp.

— I dag er klimautfordringene og høyere vannstand det største problemet for Bryggen, ikke trafikken, sier Ohnstad.

  • Trafikksikkerheten ved tofelts tunnel med trafikk i begge retninger blir ikke god nok.

Brudulje

Ohnstad er klar over at kuvendingen vil skape en del bruduljer i lokalpolitikken. Høyre har hittil holdt seg lojalt til avtalen og støttet Bybanen som en del av Bergensprogrammet, til tross for at byrådspartner Frp er imot.

— Er det ikke farlig for Ap å rokke ved en av pilarene til Bergensprogrammet?

— Nei, det må være mulig å tenke litt høyt og evaluere et vedtak som ble gjort for snart 10 år siden. Verden har forandret seg siden den gang. Dessuten har også Stortinget i sitt vedtak sagt at Bybanen og Ringveg Vest skal ha førsteprioritet, sier Ohnstad.

SV-jubel

Han får ryggdekning av partifelle Ruth Grung, som leder komité for miljø og byutvikling.

— Skansetunnelen var riktig tenkning for ti år siden, men det går ikke an å låse seg for all fremtid, sier Grung.

SV jubler for utspillet:

— Det er så glimrende, helt i SV sin ånd. Vi har vært imot tunnelen hele tiden, fordi vi mener det er viktigere å prioritere bybane og kollektivtiltak, sier Lillian Blom (SV).

Hva synes du om utspillet? Bruk kommentarfeltet!

Knut Strand