Aksnes gikk offensivt ut da han presenterte flyplassen på Flesland for medlemmene i Stortingets transport— og kommunikasjonskomité i går. Komiteen innledet sitt fire dager lange besøk i Hordaland med noen hektiske timer på Flesland. Og både Aksnes og fungerende toppsjef i Avinor, Nic Nilsen, fortalte landets samferdselspolitikere i klartekst at det ligger store muligheter i satsing på inngående turisme basert på fly til Norge.

— Vestlandsfjordene er kåret til verdens mest attraktive reisemål. Men i reiselivsnæringen gjør vi i grunnen lite for å utnytte de mulighetene dette gir oss. Se bare på hva Finland har fått ut av julenissen. For å trekke flere turister til Vestlandet er det nødvendig å få nye direkte flyruter. Vi ønsker oss flere reisemål ut av Bergen. På den måten får vi også flere turister inn, hevdet han.

Flere flygeledere

— Vi vet også at når flyprisene går ned, øker trafikken. Dessuten vet vi at en ny utenlandsrute på Flesland betyr mellom 60 og 120 millioner kroner i økt omsetning i regionen vår. Derfor er det en bevisst kombinasjon av lavprisselskaper og nettverksselskaper som SAS Braathens, som gjør en slik vekst mulig. Men skal vi få en million flere utenlandspassasjerer på Flesland, må reiselivsnæringen ha en bedre dialog med dem som frakter dem hit. Og det er flyselskapene, la han til.

Fungerende toppsjef i Avinor, Nic. Nilsen sa at selskapets fremste oppgave i 2006 er å få flyene til å gå når de skal. Nilsen innrømmet imidlertid at utdanningen av flygeledere har vært forsømt med et kull eller to. Men i år skal 24 nye elever tas opp ved den nye nordiske flygelederskolen.

Aksnes la til at det er viktig at Avinor sikrer seg de 3000 målene med tomteland som Forsvaret ønsker å selge på Flesland. Dette er nødvendig for å kunne sikre flyplassen fremtidige utvidelser, blant annet ny rullebane innen 2030.

TURISME: Flyplassene må gis mulighet til en storstilt satsing på flere utenlandspassasjerer til Norge, hevdet lufthavnsjef Dag Jarle Aksnes dahan presenterte Flesland for Stortingets samferdselspolitikere i går.
EIRIK BREKKE