I dag legger finansminister Siv Jensen frem endringene for det siste rødgrønne statsbudsjettet. Etter det BT erfarer fjerner regjeringen Solberg hele arveavgiften. Det koster 2,1 milliarder kroner. I tillegg blir det lettelser i formuesskatten. Et av de områdene det har vært knyttet mest spenning til, er satsingen på samferdsel.

Milliardsatsingen

Her har H og Frp klart å få på plass en milliardsatsing. Det betyr, i tillegg til satsingen på riksveier, at eierne av fylkesveiene kan få rentefrie lån på to milliarder, og at direktebevilgningene til fylkesveier øker med 280 millioner kroner — til 780 millioner kroner.

- Samlet betyr dette at investeringer i og vedlikehold av fylkesveiene i Hordaland øker med vel 200 millioner, ifølge Torill Eidsheim (H) og Gjermund Hagesæther (Frp)

- Med denne satsingen vil folk virkelig merke at vi har fått et taktskifte i samferdselspolitikken. Regjeringen har lovet økt satsing på samferdsel og leverer allerede etter tre uker i regjering, sier Frps finanspolitiske talsmann på Stortinget, Gjermund Hagesæther.

- I tillegg til den økte satsingen på fylkesveiene, styrker regjeringen riksveinettet med nesten 900 millioner til ulike prosjekter, og 400 millioner kroner til drift og vedlikehold. Dette vil også komme riksveiene i Hordaland til gode, sier Torill Eidsheim.

- Veisatsingen styrkes og bompengefinansieringen reduseres, konkluderer de to.

Etterslepet for vedlikehold av fylkesveiene formidabelt. En rapport fra Statens vegvesen, fra februar i år, viser at etterslepet på fylkesveiene i Norge er på mellom 45 og 75 milliarder kroner.

Ifølge rapporten vil det i Hordaland alene koste rundt 6,5 milliarder kroner å fjerne forfall og gjøre nødvendige oppgraderinger på fylkesveinettet. Av dette må 2,5 milliarder kroner brukes på tunneler, 1,5 milliarder på broer og rundt 140 millioner på fergekaier. Det er også betydelige behov knyttet til veiutstyr, miljøtiltak, veioverbygning og drenering.

Reverserer forslag

I 2010 innførte regjeringen Stoltenberg en rentekompensasjonsordning for fylkesveier. Ordningen gjør det billigere for eierne av fylkesveier å oppgradere og vedlikeholde veiene. I årene 2010-2013 har ordningen finansiert oppgradering for to milliarder kroner i året. Staten dekker rentene på lånene. Det koster 176 millioner kroner i 2013. Regjeringen Stoltenberg foreslo å avvikle ordningene fra 2014, men i regjeringsplattformen har Høyre og Frp lovet å opprettholde ordningen. Det er et løfte de holder når de legger frem tilleggsproposisjonen til statsbudsjettet for 2014 i dag.

Det har vært knyttet spenning til hva regjeringen foreslår på asyl- og innvandringsområdet. KrF-leder Knut Arild Hareide fastslo imidlertid til VG i går kveld at det ikke er aktuelt å gå med på innstramminger før KrF og Venstre er blitt enige med de to regjeringspartiene om en samlet pakke - inkludert det begrensede amnestiet for en del asylbarn og deres familier.