• Ulovlige og farlige handlinger, sier sikkerhetssjef på Bybanen.

Etter at BT skrev om ungdommer som hoppet på bybanevognene og «haiket» i det den kjørte fra perrongen på Paradis og Hop, vil nå driftsselskapet Keolis gå til politiet.

— Vi kommer til å politianmelde disse episodene. Og vil også gjøre det i fremtiden om det skjer igjen. Dette er ulovlige og farlige handlinger. Å henge bakpå en vogn på denne måten innebærer stor risiko, sier sikkerhetsansvarlig i Keolis, Trond Magne Målsnes.

- Livsfarlig i tunnel

Han reagerte kraftig på videoen og bildene som viser ungdommer som klamrer seg fast på bybanevognene mens farten øker. Videoen viser en gutt som henger bakpå Bybanen i det den kjører inn i en tunnel i retning Fantoft.

— Dette innebærer livsfare, spesielt i en tunnel. Om man faller av vil det være veldig vanskelig for vognen som kommer etter. Og inne i en tunnel kommer det vogner i høy hastighet hvert fjerde, femte minutt, sier Målsnes, og påpeker at banen kan komme opp i 70 kilometer i timen inne i en tunnel.

Inni en tunnel kommer det vogner i høy hastighet hvert fjerde, femte minutt.

Også Skyss gikk hardt ut mot de potensielt livsfarlige rampestrekene.

— Dette er fryktelig farlig og helt uakseptabelt, sa Kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Camilla Lundberg Berntzen, til BT i går.

Skyss og Keolis samarbeider nå om hvordan de vil håndtere de ulovlige «haikerne». Det er Keolis som formelt må levere inn anmeldelsen.— Det er fordi vi kjører vognene og har ansvaret for sikkerheten. Vi prøver nå å tidfeste disse hendelsene før vi går til politiet, sier Målsnes.

Mange kameraer

2211-tipseren som filmet og tok bilde av hendelsene, sa til BT at bybaneførerne ikke så ut til å merke noen ting.

Vognførerne våre er observante, men det er vanskelig å følge med bakover i fart.

— Jeg tror ikke banen har kamera bak der, sa han.

Målsnes forteller imidlertid at vognene har kameraer som overvåker både forover og bakover, i tillegg til speilkamera og kameraer på holdeplassene.

— Vi gjør det vi kan for å følge med våre egne kameraer. Vognførerne våre er observante, men det er vanskelig å følge med bakover i fart. Da har føreren fokus på trafikken foran vognen, forklarer han.

Har skjedd før

BT har skrevet om denne typen ulovlig haiking tidligere. I september 2013 meldte politiet at det hang en mann bakpå bybanen mellom stoppene Florida og Nygård.

SKJEDD FØR: Høsten 2013 meldte Bybanen ifra til politiet om en mann som hang fast på ruten bak på banen.
2211-tipser

— Jeg har hørt om lignende én gang tidligere. Dette er spesielt risikofylt å holde på med. Ramler du av, kan du bli påkjørt av andre bybaner eller biler. Og faller du av i en tunnel, er det ikke lett å se noe som helst, sa Målsnes til BT den gang.Ifølge Målsnes er Keolis og Skyss avhengige av tips fra passasjerer og publikum.

— Dette har dukket opp igjen nå. Men så vidt oss bekjent har det ikke vært hyppige tilfeller av denne haike-aktiviteten, avslutter Målsnes.

VÅGAL GRATISPASSASJER: Denne gutten betalte ikke billett for å reise mellom Paradis og Hop. - Helt uakseptabelt, sier Skyss.
2211-tipser