Følg snuoperasjonen direkte på bt.nos webkamera.

Fortsatt er det apparater på broen som kan kaste lys over hvorfor skipet havarerte i Vatlestraumen 19. januar.

Etterforskerne håper at den automatiske kartmaskinen på broen kan gi verdifulle opplysninger om ulykkeskursen. Om bord kan det også finnes flere GPS-apparater, i tillegg til en ekstra lastekalkulator, ifølge opplysninger BT har fått tilgang til. Dette utstyret kan være avgjørende for å finne årsaken til katastrofen der atten mennesker mistet livet.

Ødelegges av luft

Problemet er at maskinene, som har ligget under vann siden ulykkesdagen, nå kommer i kontakt med luft. Det kan være ødeleggende for data som fremdeles er lagret på harddiskene.

— Det spiller ikke så stor rolle hvor lenge et lagringsmedium ligger i vann. Vi har klart å rekonstruere data som har ligget i sjøen i månedsvis. Det avgjørende er hvordan det behandles når det kommer ut av vannet, sier etterforskningsleder Svein Yngve Willassen i Ibas AS, Kongsvinger-firmaet som er engasjert for å analysere datamaterialet.

— Lagringsmediet bør oppbevares i vann til det er i et kontrollert miljø. Korrosjon som oppstår i kontakt med luft, gjør det ofte umulig å hente ut data, sier Willassen.

Han har ledet arbeidet med å rekonstruere data fra utstyret som allerede er berget fra «Rocknes». Før snuoperasjonen startet, hentet dykkere ut to GPS-maskiner og en lastekalkulator. De ble oppbevart i ferskvann under forsendelsen til Ibas på Kongsvinger, slik selskapet anbefaler. Likevel lyktes det ikke å få ut data fra GPS-maskinene.

For farlig å gå om bord

Kartmaskinen på broen vil nå være i kontakt med luft i over et døgn, før skipet blir stabilt nok til at noen kan gå inn.

— Det er svært vanskelig å si hvordan det vil påvirke muligheten til å få ut data, sier Willassen.

Informasjonsleder Trygve Hillestad i Hordaland politidistrikt sier det er utelukket å ta seg inn i skipet før det er helt stabilt.

— Båten må snus og sikres, og vi må ha skriftlig bekreftelse fra rederi og bergingsselskap før vi går om bord. Vi skal ikke ha noen flere ulykker, sier Hillestad.

Sjøfartsdirektoratet har satt av penger til analyse av lastekalkulator og kartmaskin. Kostnadene kommer på flere hundre tusen kroner.

— Kartmaskinen må sikres på best mulig måte når det blir mulig å gå om bord, sier avdelingsdirektør Per Magne Indreeide i Sjøfartsdirektoratet. Han er ikke kjent med at det kan være flere lastekalkulatorer om bord.

KJEMPEJOBB: Totalt 75 personer har deltatt i den enorme snuoperasjonen på CCB-basen på Ågotnes. Når båten er sikret, vil politiet gå om bord for å lete etter de to som fortsatt er savnet etter forliset 19. januar.<br/>Foto: JAN M. LILLEBØ